Witjes en blauwe knopen

Het kille en natte weer in augustus heeft hier en daar ook zijn voordelen. Zo bloeit in het Weinterper Skar de blauwe knoop al ruim een week of drie. De eerste twee foto’s heb ik op 6 augustus gemaakt op een veldje aan de zuidkant van het gebied …





De blauwe knoop (Succisa pratensis of Scabiosa succisa) is een vaste plant uit de kaardebolfamilie, die op de Nederlandse Rode Lijst van planten staat als algemeen voorkomend maar sterk afgenomen …





In het Weinterper Skar komt de blauwe knoop gelukkig nog steeds in ruime mate voor. Omdat er aan het begin van de maand geen vlinders of andere insecten waren die even wilden meewerken aan een fotosessie op of rond de blauwe knoop, ben ik gistermiddag even in de herkansing gegaan …





Op een veldje in de buurt van de heide zag het blauw paars van de blauwe knopen. En dat was niet alles, het wemelde er van de geaderde witjes en het gonsde er van de bijen, hommels en zweefvliegen …





Op een bepaald moment lukte het me om een geaderd witje en een hommelzweefvlieg(?) samen op een blauwe knoop te fotograferen, maar over de laatste foto ben ik toch het meest tevreden …




23 gedachten over “Witjes en blauwe knopen

  1. Prachtfoto’s Jan en de blauwe knoop bloeit hier ook nog maar gisteren en vandaag kon ik de deur niet uit.Het regent hier van gisteren middag zonder ophouden,ook vannacht en heel de dag van vandaag.Het heeft hier nog geen enkele minuut gestopt…daar komt zeker waterellende van.

    Like

  2. Ik zou niet direct kunnen zeggen naar welke foto mijn voorkeur uitgaat. De bloem alleen is een prachtige schoonheid, met vlinder ook niet misselijk. Ik denk dat ik ga voor bloem, vinder en dat andere beestje. Want weet je, op die foto staan maar liefst 4 beesten als je het letterlijk neemt. Een vlinder en een hommel-bij-vlieg oftewel een hommelbijvlieg.

    Like

  3. De blauwe knoop is al bijzonder en dan heb je er ook nog mooie gasten erbij gevangen. De één na laatste is bijzonder, ook omdat ze er alledrie scherp opstaan, de hommel, het snuitje van het witje en de knoop en met het vage paars op de achtergrond.
    En ik ben het met je eens, de laatste foto vind ik top.

    Like

Geef een reactie

