Bij het Tempeltje van Ids

Voordat ik jullie meeneem naar het “Tempeltje van Ids”, laat ik nog even een foto uit het archief zien. Op deze foto, die ik op 25 augustus 2008 heb gemaakt vanaf de 24 meter hoge Seedykstertoer, is goed te zien hoe immens hoog de windturbines zijn in vergelijking met de traditionele poldermolen “de Kleilânsmole”. Een verrijking van het landschap kunnen we deze gigantische windturbines dan ook niet noemen, dit in tegenstelling tot het “Tempeltje van Ids”, want dat is een prachtig landschapselement …





Goed, op naar het “Tempeltje van Ids”, zoals dit kunstwerk in de volksmond wordt genoemd. De Tempel van kunstenaar Ids Willemsma staat op de Friese waddendijk, dichtbij het plaatsje Marrum. De Tempel is door Willemsma ontworpen in opdracht van het waterschap Friesland. Dit is ter afsluiting van het op deltahoogte brengen van de Friese zeedijken in het kader van de landelijke Deltawerken. Het kunstwerk werd in 1993 onthuld. De kunstenaar noemt het werk zelf het presenteerblad van staal waardoor de dijk als het ware wordt opgetild …





De Tempel wordt gedragen door twaalf palen. Deze palen stellen de twaalf provincies voor. De Tempel heeft de hoogte van de oude zeedijk. Bovenop de stalen dragers ligt een dak dat uit een stuk oude zeedijk bestaat. Op het dak is tweehonderd ton klei aangebracht, dat begroeid is met hetzelfde gras als de zeedijk. De Tempel staat in perfecte harmonie met de omgeving, vooral omdat op het dak het groen van de dijk terugkeert …





Het kunstwerk is goed te zien vanaf de weg Stiens-Holwerd. De Tempel laat zich kennen als een raadselachtig accent in een weids landschap. De ene keer zijn er vier palen zichtbaar, de andere keer acht en dan weer tien. Het lijkt net een bewegende streepjescode. Wanneer men in de Tempel staat en naar boven kijkt, weerspiegelen de palen zich in het glimmend zwarte plafond. Dit krijgt hierdoor iets van een groot zwart gat …





Zoals ik in het begin van dit logje al schreef, hebben zowel de omwonenden als kunstenaar Ids Willemsma tevergeefs lang geprotesteerd en processen gevoerd tegen de komst van de zeven grote windturbines. En er is nog steeds veel discussie gaande, om te kijken of het windmolenpark weer weggehaald kan worden. De rust en ruimte van het gebied wordt erdoor aangetast, net als  de uitstraling van de Tempel. En daar ben ik het op zich van harte mee eens. Maar we zullen toch op zoek moeten naar alternatieve vormen om in onze energiebehoeften te voorzien. Als windenergie daar op deze manier (voorlopig) een bijdrage kan leveren, dan moet het maar …





Wat op deze 5e augustus 2014 verder nog opviel tijdens mijn ritje langs de Waddenkust, is dat de lucht boven zee en boven de eilanden helderblauw was, terwijl er boven het vasteland voortdurend wolken opbolden. Dat was hier op de top van de dijk en dus ook op de foto’s heel mooi te zien …





Ik sluit de serie logjes over mijn rit langs het Wad, die ik op 5 augustus heb gemaakt, af met een beeld waarmee ik een week geleden ben begonnen: zicht op de oogstwerkzaamheden vanaf de Friese zeedijk aan het Wad …





Bron: Ecomare

24 gedachten over “Bij het Tempeltje van Ids

  1. Wederom mooie foto’s.
    Mijn windmolen het Rode Hert staat in Culemborg.
    Of de omwonenden dat leuk of minder leuk vinden weet ik niet.
    Maar al mijn stroom komt daar vandaan.
    Op mijn eigen huis wil ik ook wel een windmolen plaatsen.
    Maar of mijn buren dat zullen toestaan?

    Ik blijf nog met een vraag zitten;
    wat is nu de hoogte van de Tempel van Ids?
    Ik lees dat het de hoogte van de oude dijk is.
    Maar dan denk ik weer de nieuwe dijken zullen toch hoger zijn?

    Vriendelijke groet,

    Like

    • Goeie vraag, Rob, maar daar heb ik zo 1, 2, 3 geen antwoord op. Ik schat de Deltadijk hier op ca 10 meter.
      Volgens onze leverancier (Green Choice) gebruiken wij ook alleen maar groene stroom. Mijn streven is erop gericht om nog eens wat zonnepanelen op het dak te leggen.

      Like

      • Als winddeler ( https://www.windcentrale.nl/ ) krijg ik mijn elektrische stroom ook via GreenChoice.
        Mijn winddelen geven meer stroom dan ik verbruik dus aan zonnepanelen denk ik nog niet.

        Over de tempel lees ik dat het op de oude dijkhoogte staat.
        Op jouw foto zie dat het bovenop de nieuwe dijk staat.
        Dat is even mijn verwarring.

        De regen is deze maand onstuimig.
        Goed dat er dijken zijn.

        Vriendelijke groet,

        Like

  2. gisteren vroeg ik me af waar die tempel wel voor zou staan…

    een prachtig en intrigerend kunstwerk vind ik het..
    ..
    niemand wil windturbines; maar door het uitvallen van drie kerncentrales voorspelt men stroomonderbrekingen bij ons..

    het zou wat zijn..

    prettige zondag

    Like

  3. Het tempeltje is een mooi foto object dat je vanuit verschillende standpunten hebt benadert waarbij ik foto 2 de mooiste vind.
    Bij foto 1 had ik even een fractie van een seconde gewacht zodat alle wieken binnen de foto vallen. Hij vormt idd een schril contrast met de traditionele molen

    Like

  4. De Tempel van Ids vind ik een mooi voorbeeld van landschapskunst, mooi uitgevoerd ook. Jaaa, die lelijke windmolens in het landschap, ze zijn zo overheersend in de wijde omgeving. Waren ze een stuk lager, dan waren de protesten ook niet groot, denk ik. Aardig om te lezen, de 5 misverstanden over groene stroom: http://www.consumentenbond.nl/energie/extra/groene-stroom-5-misverstanden/. Je kunt wel een energiecontract groene stroom hebben, maar dan kan er evengoed grijze stroom je woning binnenkomen… .

    Like

  5. De authentieke molen valt helemaal in het niet bij die reuzen. Gisteren stonden we nog boven in de molen op de omloop in De Wijk en dat vond ik zo hoog. Maar dat is nog niets vergeleken bij de hoogte van deze reuzen.
    Iedereen is voor energie door windturbines maar niet in de eigen achtertuin en op het mooie platteland.
    Dat fenomeen van onbewolkt boven de Wadden(eilanden) en bewolkt boven vaste land, dat kennen we maar al te goed, van al die keren dat we op Texel waren.
    Je hebt het tempeltje van Ids van alle kanten mooi met woord en beeld belicht.

    Like

  6. Jammer genoeg kunnen we niet meer zonder die windturbines. Ze passen in bepaalde landschappen absoluut niet. De pracht van de molen valt weg tegen die reuzen.
    Het tempeltje past wel bij de omgeving. De foto’s ervan zijn prachtig.
    Het fenomeen van de (bijna) wolkeloze waddeneilanden is bekend. Daarom is het daar meestal genieten en ga ik er graag naar toe.

    Like

Geef een reactie

