Graanoogst bij molens en een tempel

Zo lang regen en kou het actuele weerbeeld bepalen, ga ik nog maar even door met foto’s die ik op 5 augustus heb gemaakt tijdens mijn tocht langs het Wad over de Friese klei. Na de tussenstop bij Zwarte Haan, waarvan ik in de drie voorgaande logjes verslag heb gedaan, ben ik in oostelijke richting verder gereden in de richting van Marrum. Ten westen van Marrum staat de in 1865 gebouwde poldermolen “Kleilânsmole” vlakbij een aantal reusachtige moderne windturbines. Ik blijf dat een bijzonder beeld vinden …





Een klein stukje naar het noorden staat op de achtergrond van één van die enorme windturbines een tempeltje op de zeedijk. Daar nemen we later nog even een kijkje, wat eerst de aandacht vraagt is de wolk aan de voet van de windturbine …





Nadat ik een stukje verder ben gereden, wordt duidelijk wat er aan de hand is. Net als eerder op de dag bij Westhoek, wordt ook hier het graan van het land gehaald …





Een wolk van stof achter zich latend, komt de combine dichterbij …





Korte tijd later verdwijnt de grote machine weer net zo snel in de stofwolk …





Voor mij stond de wind gelukkig gunstig …





Nog een laatste blik over de akker, dan wordt het tijd om koers te zetten naar het Tempeltje van Ids, dat op de laatste foto weer aan de linkerkant op de dijk te zien is …





– wordt vervolgd –

18 gedachten over “Graanoogst bij molens en een tempel

  1. Je hebt weer een aantal dijken van foto’s uit je camera gesleurd Jan. Grote klasse. Aangezien ik de fantasie van mijn kijkers graag probeer te prikkelen zou bij mij de serie na foto 2 stoppen en een beetje jammer dat foto 3 de magie en het mysterie van foto 2 om zeep helpt. Foto 3, 4 en 5 had ik een dagje later geplaatst 🙂

    Like

  2. Die had in ieder geval alles op tijd van het land…. Hier hadden we van middag een wolkbreuk boven Eindhoven. Ik heb de auto aan de kant moeten zetten, ik zag mijn voorganger niet meer…

    Like

  3. Jammer dat de molen zo tussen de windturbines staat. Het liefst zie ik alleen de molen. Maar je, in de huidige tijd kun je niet om die grote joekels heen.
    Mooie foto’s van de combine. Goed stoffig.

    Like

  4. De combinatie op de eerste foto blijft inderdaad bijzonder.
    Haha en jij dacht dat er een brandje was onder het mom waar rook is, is vuur?
    Grappig zoals je het stof hebt gevangen met je foto’s.

    Like

  5. mooie compositie in de eerste foto Jan, zo lijkt de molen goed tussen die grote jongens te passen, knap gefotografeerd
    prachtig gezicht die oogstende machines en die enorme stofwolken, het was vroeg gedaan dit jaar met het graan
    vorig jaar heb ik op 29 augustus nog oogstende combines gefotografeerd

    Like

Geef een reactie

