Om de kwaliteit van de ruimte

Zo lang het koud en regenachtig is, kan ik hier best even op zonnige wijze doorgaan met het ritje langs het Wad op 5 augustus jl.
Nadat ik in de buurt van Westhoek wat foto’s had gemaakt van de oogstwerkzaamheden, ben ik in oostelijke richting verder gereden over de Oudebildtdijk, om via Nij Altoenae uiteindelijk terecht te komen bij Zwarte Haan





Gewapend met mijn camera, een paar broodjes en een heerlijk koel flesje water passeer ik halverwege de zeedijk het beeld ‘de Slikwerker’. Aan de voet van de dijk lag de temperatuur in zon en luwte zeker ruim boven de 25 graden, maar op de kruin van de dijk staat een heerlijk briesje dat enige verkoeling brengt …





Op de dijk staan twee lange stalen zitbanken, die samen een monument vormen ter nagedachtenis aan de Friese PvdA-politica Anita Andriesen. Anita Andriesen was een politica naar mijn hart, zo rood als een kreeft en altijd recht door zee. Ze was gedeputeerde voor de PvdA in de provincie Fryslân en heeft veel voor de provincie betekend. Ik strijk neer op de bank waarin de tekst “Om de kwaliteit fan de romte” staat. Deze titel is ontleend aan het provinciale streekplan ‘Om de kwaliteit fan de romte’, dat goeddeels aan Anita’s brein was ontsproten. Langs de bank met Anita’s naam kijkend, die scheef tegenover de eerste bank staat, is dit een prachtig plekje om je blik over het Wad te laten glijden …





Door de aanhoudende droogte in het noorden is het gras op de dijk dor en droog, het zal voor de schapen niet meevallen om hier hun kostje bijeen te scharrelen …





Het vee dat verderop staat te grazen in het buitendijkse land heeft het beter getroffen, daar lijkt het gras nog lekker mals en groen te zijn …





– wordt vervolgd –

23 gedachten over “Om de kwaliteit van de ruimte

  1. De foto’s geven naar mijn idee een prachtig beeld van de ‘kwaliteit van de ruimte’, Jan. En voor mij is het Wad met zijn vele duizenden waadvogels nog altijd Nederlands kostbaarste natuurgebied. Ik hoop binnenkort weer eens in de gelegenheid te zijn er zelf naartoe te gaan. Maar tot het zover is, doe ik het maar even met jouw foto’s.

    ‘k Hoop dat het intussen weer een stukje beter met je gaat.

    Groet,
    Ed

    Like

  2. Deze markante bank met dito letters is een mooi eerbetoon aan Anita.
    Het lijkt me daar toen heerlijk toeven, een goede set van je geweest.
    Prachtig dat uitzicht op de onderste foto, je kon vast heel ver kijken.

    Like

Geef een reactie

