De warmte voorbij

“Als ik jullie een advies mag geven, en dat mag ik als behandelend arts op zijn tijd best eens doen, dan raad ik je aan om maar niet meer op vakantie naar Zuid-Frankrijk te gaan,” luidde één van de adviezen van mijn neuroloog, nadat hij in oktober 2004 de diagnose MS bij me had gesteld. “Als je met MS de warmte gaat opzoeken, dan is dat in zekere zin vragen om problemen,” voegde hij er aan toe …





Dat advies hebben we meteen ter harte genomen. We hebben nog eenmaal een heerlijk weekje aan de Franse noordwest kust doorgebracht, en verder zijn we steeds in eigen land gebleven. Sindsdien heb ik vrijwel ieder jaar wel eens last gehad van de warmte, maar tot dit jaar bleef dat eigenlijk steeds beperkt tot één of twee dagen achtereen. In deze warme zomer van 2014 heb ik nu al ruim drie weken aan één stuk last van de warmte. Als gezond mens kun je je niet voorstellen hoe warmte en vermoeidheid je geleidelijk weten te slopen door je ledematen te vullen met lood en je hoofd te voorzien van wollige mistflarden …





Gelukkig zijn de scherpste kantjes er intussen wel vanaf, maar voordat de warmte mijn lijf echt heeft verlaten, zijn we nog een kleine week verder, vrees ik, want zodra ik gisteren een lange broek aan had, leken mijn bovenbenen weer in brand te staan. Toch wil ik nu maar proberen om de draad van het bloggen maar weer voorzichtig op te pakken, want als ik dat niet doe, dan bestaat de kans dat ik van vermoeidheid afglijd naar luiheid, en dat wil ik koste wat ’t kost zien te voorkomen …





Van echte fotokuiers zal eerst nog wel niet veel terechtkomen, daarvoor ontbreekt me nog de kracht. Daarom zal ik hier eerst wat foto’s de revue laten passeren, die ik in de afgelopen weken heb gemaakt. Ik heb namelijk niet alleen maar in mijn hangmat en voor de buis gehangen. Op verschillende warme dagen ben ik in de auto gestapt om een ritje te maken en even ergens op een lommerrijk plekje aan de waterkant te zitten. Daarnaast heb ik een paar wat langere ritten gemaakt om te kijken naar de oogstwerkzaamheden op de Friese klei en even uit te waaien langs het Wad. En ik heb zelfs in de buurt van een bankje of een picknicktafel her en der wat macrofoto’s kunnen maken. Dat alles en meer hoop ik hier de komende tijd voor het voetlicht te brengen …




30 gedachten over “De warmte voorbij

  1. Je uitstapjes hebben toch mooie beelden opgeleverd, Jan. Ik wist eigenlijk niet dat MS en warmte geen goede vrienden waren. Mijn nicht die ook al jaren MS heeft en zich enkel nog met een rolstoel kan verplaatsen heeft het er nog nooit over gehad. Maar misschien is ieder geval anders, alvast veel beterschap gewenst.

    Like

    • Volgens mij zijn er geen twee MS-patiënten gelijk, Geert, maar de combinatie MS en warmte is voor heel veel met MS funest. En dat terwijl ik vroeger altijd zo kon genieten van de warmte, zeker ook in La douce France.
      Enfin, voorlopig heb ik het ergste weer achter de rug, we gaan verheugd maar eerst nog wel heel rustig verder!

      Like

  2. Hoop dat je bevrijdt raakt van die warmte. Ik kom ook weinig buiten bij zo een warme temperaturen, mijn bloeddruk daalt dan veel te snel, sinds twee jaar. Je hebt je toch niet kunnen houden en mooie foto’s gemaakt van de oogst en enkele macro’s waar we nu al heerlijk kunnen van genieten.

    Like

  3. Jan ik begrijp je helemaal . Die warmte is vreselijk slopend .
    Toch goed dat je nu de draad weer oppakt.
    Zelf heb ik ook dagen liggend doorgebracht hoewel dat is aan mijn blog niet is te zien.
    Wandelen kun je helemaal wel schudden maar daar ben ik gisteren weer mee begonnen.
    Het is toch de beste methode om een beetje conditie te houden. Elke dag een half uurtje lopen.
    Laten we hopen dat het niet nog eens zo warm word.

    Like

  4. Er komen koudere dagen aan, maar ja ook regenachtig. Ik wist niet dat MS niet samen ging met warmte, heb ook veel last van warmte maar heeft heel andere oorzaak. Je hebt trouwens waanzinnig leuke foto’s gemaakt.

    Like

  5. Wat goed je weer te zien Jan. Ik ben ook blij dat die erge warmte voorbij is. Wel jammer voor de mensen aan het strand maar ja daar doe je toch niks aan. Weer prachtige foto,s heb je gemaakt. Ja aan het Water, in de schaduw en een beetje wind is het to ch het lekkerst en meestal goed uit te houden.

    Like

  6. Zodra het in Nederland boven de 25 graden wordt werkt die hitte ook slopend voor een gezond mens als ik. Dus voor jou wordt het dan helemaal zwaar .. Alle begrip. Gelukkig voor jou dat het nu wat draaglijker wordt en ik ben blij dat je weer wat ondernemender wordt.

    Met zware benen door de knietjes gegaan voor een sprinkhaan, was toch de moeite waard. Het beestje maakt zelfs een hoofdbuiging voor je 🙂

    Like

  7. Blij nog eens wat van je te hebben vernomen Jan. Hopelijk blijft die echte warmte nu wat achterwege. Té warm vind ik ook niet goed. Als het kwik in de thermometer de ganse zomer rond het streepje van 22 graden blijft schommelen ben ik al zeer tevreden. We kijken weer allemaal uit naar je foto(kuiertjes). Gr-tjes Peter

    Like

  8. Dat je last had van de warmte, kan ik me heel goed voorstellen. En hoe je je dan voelt, kan ik ook een beetje begrijpen. Je bent totaal uitgeteld. Tenminste dat had ik. Heerlijk dat het nu koeler is.
    Knap dat je toch op stap bent geweest. Dat maakt je foto’s nog indrukwekkender dan ze normaal al zijn. Ik kijk ernaar uit.

    Like

  9. Ik heb in omgekeerde volgorde gelezen, maar ik wil nog wel even schrijven dat ik het fijn vind dat je er weer bent. En dan meteen met een prachtige serie. De oogstfoto vind ik heel mooi. Maar ook de drinkende sprinkhaan is een treffer.

    Like

Geef een reactie

