Zonneboten bij Pean

Fryslân staat deze week voor een belangrijk deel in het teken van oude zeilschepen en hypermoderne zonneboten. Van donderdag t/m zondag doen 65 grote oude zeilschepen de haven Harlingen aan in het kader van The Tall Ships Races 2014. Dat is ongetwijfeld een machtig mooi evenement, maar aangezien er ruim 350.000 bezoekers worden verwacht in een betrekkelijk klein gebied, is dat niets voor mij …





Ik heb mij maandagavond en dinsdag aan het begin van de middag gericht op de veel minder drukke, maar niet minder interessante Dong Energy Solar Challenge 2014. Dit is een zonnebotenrace waaraan ongeveer 40 teams van over de hele wereld deelnemen, en die al een aantal jaren gedurende een week in Fryslân wordt gehouden …





Voorgaande jaren legden de deelnemers de Elfstedenroute af, waardoor we ze in Zuidoost Fryslân nooit te zien kregen. Dit jaar is er gekozen voor een andere route met de start in Groningen, waarna de deelnemers via Drachten koers zetten naar het waterrijke zuidwesten van de provincie …





Nadat ik maandagavond foto’s had gemaakt van de avondetappe van de Leijen naar Drachten, kreeg ik gisteren onverwacht de kans om een deel van de boten nogmaals te zien passeren, ditmaal bij de Zeilschool Pean





Ik had niet verwacht dat ik ze gisteren nog eens zou kunnen zien, omdat ik ’s ochtends eerst een afspraak had. Waarschijnlijk was de start net als maandagavond uitgesteld, bedacht ik me toen ik gisteren rond het middaguur een aantal auto’s met aanhanger en reclame-uitingen bij het gemaal bij Pean zag staan …





Omdat het daar bij het gemaal knap druk was, ben ik maar zo vrij geweest om het terrein van de zeilschool weer even op te rijden en daar een tijdje gebruik te maken van één van de steigers van de zeilschool om wat foto’s te maken van de voorbij zoevende zonneboten en andere vaartuigen …





De komende dagen zal ik wat foto’s laten zien van de passage van een deel van de zonnebotenvloot door het Opeinder Kanaal tijdens de avondetappe van maandagavond van de Leijen naar Drachten …




21 gedachten over “Zonneboten bij Pean

  1. En zo kun je hier een bijzondere serie laten zien. Je had daar een mooi plekje met mooie luchten erbij.
    De foto met het zeilschip en de zonneboot vind ik mooi.
    De foto met de kerktoren op de achtergrond vind ik ook mooi.

    Like

Geef een reactie

