Meerkoetjes als bijvangst

Er zijn van die dagen waarop de onderwerpen je bijna letterlijk komen aanwaaien. Bijna … maar je moet er nog wel even op uit om goed en ruim zicht te hebben, zoals bij de buien die donderdag over Fryslân werden geblazen. Daar heb ik in Skywatch Friday 302 al het één en ander van laten zien …





De scène met de jagende bruine kiekendief, die me die dag al voor twaalven ten deel viel, was een prachtige bonus. Toen ik een uur later de auto aan de kant van de weg had gezet om wat foto’s te maken van een bui die in de buurt van Pean over het land trok, kreeg ik nog een leuke bijvangst toegeworpen …





In de sloot naast de weg ontdekte ik een meerkoetengezin. Toen ik ze zag, was één van de ouders me al gepasseerd, de andere ouder durfde het met haar twee jonkies niet echt aan om bij me langs te zwemmen …





De kuikens werden door pa of ma naar de overkant van het slootje gedreven. Daar kropen ze ietwat moeizaam, maar toch verrassend snel de wal op om dekking te zoeken tussen het lange gras …





Enige tijd nadat ik me tactisch had teruggetr0kken tot bij de auto, zodat de meerkoeten rust kregen en ik nog wat foto’s van de buienlucht kon maken, verschenen de koddige beestjes met hun vuurrode koppies weer. Onder begeleiding van pa of ma zwommen ze aan me voorbij om zich een stuk verderop weer bij de andere meerkoet te voegen …





Mijn dag was toch al goed, want op zijn tijd ben ik gek op die zware buienluchten, maar zo’n kleine kleurige bijvangst geeft de dag nog net wat meer gloed. 🙂

22 gedachten over “Meerkoetjes als bijvangst

  1. de zorg voor het nieuwe leven..

    en met hun rode kopjes zijn ze bijzonder schattig..

    prettige dag

    ps: hebben jullie ook zulke hevige onweders gehad met enorme schade voornamelijk door de hagelstenen ..?

    tot morgen blijft het bij ons “code oranje”

    Like

    • De regenmeter staat hier het hele weekend al te verstoffen, maar het lijkt er nu op dat we in de loop van de avond een staartje meekrijgen van de buien die nu nog boven jet westen vam België zitten. We wachten het af, ik kijk er eerlijk gezegd wel naar uit om wat bliksemfoto’s te kunnen maken … 🙂

      Like

  2. Sorry jan.Bericht was al vertrokken.
    Dat was een fijne verrassing.’t zijn gekke beestjes.Ik vraag me soms af of dat rode op hun kopjes geen afschrikmiddel is tegen vijanden.Ik zag er verleden week ook maar ze verdwenen zo in het riet alvorens ik ze allemaal had kunnen fotograferen

    Like

Geef een reactie

