Regenachtige MS Dag

Nu er in twee dagen ruim 60 mm regen is gevallen in ons tuintje, ben ik eigenlijk wel even klaar met alle nattigheid. Gelukkig heeft het vingerhoedskruid (Digitalis purpurea) niet alleen lange, maar ook sterke stengels, anders zouden ze wellicht al zijn geknakt onder de zware last van de vele druppels die er aan de sierlijke bloemen hangen …





Het oranje havikskruid (Hieracium aurantiacum) lijkt de strijd tegen de nattigheid te hebben verloren, met zijn neerhangende bloembladeren en druipnatte meeldraden maakt dit anders zo vrolijke bloemetje een tamelijk verzopen indruk …





Al met al is het een prima dag om jullie even te wijzen op het feit dat het vandaag Wereld MS Dag is. Over de hele wereld wordt vandaag aandacht geschonken aan deze vermaledijde ziekte, waarvan het ontstaan nog steeds onbekend is en die nog steeds niet te genezen is. Na bijna tien jaar krijgt de MS steeds meer vat op mijn leven en het eind van de neergang is nog niet in zicht. Het onderstaande filmpje geeft in amper 30 seconden een aardig beeld van de onzekerheid waarmee het ziekteproces gepaard gaat …





Voor 3 Euro kun je onderzoek naar MS ook steunen door ‘MS’ te sms-en naar 4333.

36 gedachten over “Regenachtige MS Dag

    • Beweging en frisse lucht zijn ook voor mensen met MS van groot belang, Sandra. Bloggen is een prima manier om mentaal en fysiek zo fit mogelijk te blijven. Dat dat links en rechts wat contacten met boeren, burgers en buitenlui oplevert is ook nog eens mooi meegenomen. 🙂

      Like

  1. een klare boodschap Jan..

    hier wordt er aan de MS- dag relatief weinig aandacht besteed, wat ik bijzonder jammer vind…

    nochtans zijn giften onder bepaalde voorwaarden financieel aftrekbaar..

    je toont ons wel twee knappe foto’s waarbij deze van het havikskruid mijn voorkeur heeft

    prettige dag

    Like

  2. foto 2 voor mij Jan
    en wat je MS betreft gewoon doorgaan en genieten zolang het nog kan er zijn zoveel beroerde ziekte’s op de wereld, ik kan je er van nabij nog wel een aantal opnoemen.
    Er is gewoon nooit genoeg geld om ziekte de wereld uit te helpen maar alle beetjes helpen wel.
    Her weekend wordt weer droog wie weet kun je er nog op uit.

    Like

  3. Ik ken ook mensen met Ms de onzekerheid over hoe het verder zal verlopen wegen zwaar.Ik kijk steeds naar je op hoe je jezelf weer aanport om te bewegen.Hopelijk vinden ze binnen onafzienbare tijde tijd toch minstens iets om het te vertragen Mooie foto heb je er van gemaakt.Voor mij mag het ook droger worden want ik ga binnenkort even voor enkele dagen naar Giethoorn.

    Like

  4. Voor de één is het kanker, Nierdialyse, hartkwaal, etc. Voor jou is het MS die als een rode draad door je leven loopt. Tijdje terug hoorde ik van A.L.S. Beetje vergelijkbaar met jou ziekte maar dan met turbo aandrijving. Er zijn heel wat goede doelen waar ik geen cent aan geef maar voor ziektebestrijding en onderzoek trek ik altijd mijn portemonnee Jan. Echt hopen dat er binnen afzienbare tijd iets uitgevonden word tegen deze, en veel andere rotziektes.

    Goed om in beweging te blijven, Je fotohobby helpt je daarbij

    Like

    • Toen de neuroloog mij begin 2006 vroeg wat er georganiseerd moest worden om mij in beweging te houden – hij dacht daarbij aan een sportschoolprogramma – vertelde ik hem dat ik onder het motto “een ander heeft hond, ik laat dagelijks mijn camera uit” – was begonnen met een fotoweblog. De neuroloog vond het een prima plan om dagelijks een fotokuiertje te maken, daarmee kon ik de sportschool vermijden, want van niks naar nergens fietsen en zo, dat is niks voor mij …

      Like

  5. Bijzonder mooi laat je de situatie in en om de tuinen zien geweldig mooi dat je dit ondanks je beperkingen toch maar mooi doet. het filmpje is kort maar krachtig het maakt het ziektebeeld goed duidelijk laten we hopen dat we staads wat verder komen met onderzoek en nog liever met oplossingen.

    Like

  6. goh jan,
    indrukwekkend dat filmpje, maakt je stil en klein voor als je weer eens klagen wilt, over een hoofd dat zeer doet….

    ik hoop dat er een oplossing nabij is, heb een vriendin die het ook heeft, nu staat het even stil…..

    je foto’s, zijn weer wonderschoon…

    Like

  7. Mooi jan, blijf bloggen, ik blijf muziek maken. De MS krijgt de broers er niet onder. Als je nog eens een ander mooi stukje natuur wil zien, raad ik je aan om komende zondag in de Staatsbossen van Odoorn te komen kijken. Prachtig bos, prachtige heide en zondag ook nog eens prachtige muziek midden in het bos. Wij spelen om 14.00 uur, na ons prachtige muziek van Noorse vrienden (www.boetndeure.nl). Een fijn en vooral droog Hemelvaartsweekend gewenst.

    Like

  8. Het is zó te hopen dat er de komende jaren winst wordt gemaakt in het bestrijden van deze nare ziekte.
    Mentaal sterk ben je, Jan, om de energie te blijven opbrengen om via het buiten- en bloggebeuren veel nuttige, prettige en mooie dingen met ons te delen. Ik kom altijd graag op je blog.

    Like

  9. Een kort en krachtig filmpje.
    De regen symboliseert de tranen die bij jullie beiden vast wel eens opwellen door deze ziekte …
    Knap zoals je altijd weer de dingen eruit haalt die je nog wel kunt.
    Respect voor jou en voor Aafje, zijn de woorden die nu als eerste naar boven komen.
    Ik vind het fijn dat ik jullie vriendin mag zijn.

    Like

Geef een reactie

