Weerbeeld maart 2014

Op dit moment moet ik weer even de tol betalen voor mijn wat al te enthousiaste fotokuiers tijdens het mooie weer van vorige week. Het lijkt me dan ook een goed plan om het tijdens het wat frissere en wat meer bewolkte weer van deze week even wat kalmer aan te doen, zodat ik er weer klaar voor ben om te fotograferen als het weer wat warmer en zonniger wordt.

Dat stelt me mooi in de gelegenheid om eerst het weerbeeld van maart 2014 even kort te schetsen. Dat is weer wat aan de late kant, maar het moet toch maar even, anders heb ik straks een gat in mijn weerarchief. Afijn, ik ben er snel klaar mee, want maart was kortweg erg zonnig, erg zacht en droog. In ons tuintje kwam de gemiddelde temperatuur uit op 7,7 ºC, tegen normaal 5,0 ºC over de periode 1971-2000. Bij het KNMI in De Bilt was het met een gemiddelde temperatuur van 8,4 ºC nog ruim een halve graad warmer …





Het kwik steeg in ons tuintje driemaal tot boven de 18 graden. Het was dan ook niet verwonderlijk dat ik de eerste koeien al op 12 maart in de wei zag stoeien en grazen. En als je in de dagen daarna gestaag meer koeien in de wei ziet verschijnen, dan weet je dat het echt voorjaar is …





Hoe zacht maart 2014 was, blijkt het het grafiekje van de maarttemperaturen in ons tuintje van 2003 t/m 2014. Alleen in maart 2007 was het in ons tuintje nog net een tiende graad warmer. Het verschil met maart vorig jaar, toen de gemiddelde temperatuur uitkwam op 1,0  ºC, is wel heel erg groot …





Dankzij de relatief hoge temperaturen kwam het insectenleven al begin maart op gang, zodat ik al in de eerste week van de maand de eerste vlinders, vliegen en lieveheersbeestjes heb kunnen kieken. Het zou wel eens een lang macroseizoen kunnen worden …





Zoals al eerder gezegd, maart verliep ook erg droog. Normaal valt er in ons tuintje in maart ongeveer 60 mm neerslag, dit jaar bleef dat beperkt tot 32 mm. Verreweg de meeste neerslag viel in de derde week van maart, met als uitschieter 21 maart, toen er storing over ons land trok …




9 gedachten over “Weerbeeld maart 2014

  1. het KMI komt tot de conclusie dat maart op gebied van temperatuur een aan uren zonneschijn ” zeer uitzonderlijk” waren..

    en daarmee bedoelt men ééns per 100 jaar..

    geen reden tot klagen..

    prettige dag

    Like

  2. Weer een mooi overzicht heb je gemaakt. De overzichten zijn zo mooi omdat je altijd de voorgaande jaren erbij laat zien ter vergelijking. Ook de foto’s erbij maken het een heel fraai geheel.

    Like

Geef een reactie

