Het eerste juffertje van 2014

Het is een feest om in de alom ontluikende natuur te zijn momenteel, er verschijnen bijna dagelijks nieuwe beestjes en bloemetjes. Nadat ik zaterdagmiddag bij de dobbe in het Weinterper Skar voor het eerst dit jaar een waterjuffer zag zweven, lukte het me gisteren – ruim een maand eerder dan vorig jaar – om het eerste juffertje van 2014 te fotograferen …





Wie hier al wat langer meeleest, weet dat ik een groot liefhebber ben van juffers en libellen. Het zal dan ook bekend zijn, dat ik het ongelooflijk moeilijk blijf vinden om veel van die nogal op elkaar lijkende beestjes de juiste naam te geven. Als ik een naam heb gevonden of gekregen, dan zakt die informatie over het algemeen na verloop van tijd weer weg in de witte vlekken die de MS de afgelopen jaren in mijn hersenen heeft achtergelaten. Ik heb me dan ook voorgenomen om maar niet meer op zoek naar de benaming van juffers of libellen. Het gaat mij vooral om het fotograferen van de diertjes, maar een gokje kan ik zo af en toe wel eens wagen, natuurlijk … Dit zou best eens een vuurjuffer kunnen zijn …




24 gedachten over “Het eerste juffertje van 2014

  1. Een juiste naam van plant of dier is steeds minder belangrijk voor mij.
    Wel geniet ik juist steeds meer van de aanwezigheid van planten en dieren.
    Jouw blog helpt daarbij.
    Vakantievriendelijke uit Harlingen,

    Like

  2. Perfecte macro’s van de waterjuffer. Volgens mij heb je alle kenmerken voor de determinatie goed in beeld gebracht en moet het de expert lukken om te determineren.
    Vorig weekend zat ik op het Drentse platteland bij vrienden aan de koffie en toen verbleef er tijdlang een waterjuffer op de kraag van mijn felblauwe jas. Het is in dit jaargetijde inderdaad een feest bij de ontluikende natuur.

    Like

Geef een reactie

