Het haasje (en de torenvalk)

Bijna twee weken geleden toerde ik rustig over de Sodumerdyk tussen Goëngahuizen en Nes, toen ik op een bepaald moment links van de weg een torenvalk biddend boven een weiland zag hangen. Terwijl ik het gas losliet om de auto in de berm tot stilstand te brengen, verliet de torenvalk zijn biddende positie …





Zonder echt in duikvlucht te gaan, liet de torenvalk zich gestaag lager over het veld voort zweven. Om toch kans te houden om hem op de foto te kunnen zetten, gaf ik weer wat gas bij om de vogel over de parallel aan het weiland lopende weg te volgen …





Tot mijn niet geringe verbazing zag ik even later ineens een haas vanuit het weiland naar de intussen op zo’n twee meter hoogte zwevende torenvalk omhoog springen. Behendig wist de torenvalk de haas te ontwijken …





Dit schouwspel werd nog tweemaal herhaald, totdat de torenvalk aan het eind van het weiland de sloot en de weg overstak. Daar bleef de haas zitten. Terwijl hij af en toe wat heen en weer drentelde, mocht ik een uitgebreide fotoserie van hem maken, nadat ik de auto met de rechter wielen in de berm had laten uitrollen …





Twee of meer met elkaar boksende hazen heb ik dit voorjaar helaas niet gezien, maar deze vreemde gewaarwording van een haas die met een torenvalk wilde boksen maakte dat ruimschoots goed. Het is alleen zo jammer dat ik daar geen beelden van heb kunnen maken, want ik kan mijn ogen nog steeds maar amper geloven …





Met dit bijzondere (paas)haasje wens ik jullie allen fijne Paasdagen!

25 gedachten over “Het haasje (en de torenvalk)

  1. Een foto van een springende haas tezamen met een uitwijkende roofvogel zou je de natuurplaat van het jaar opleveren maar gelukkig hebben we de perfecte foto nog niet gemaakt Jan 🙂 Je hebt deze haas wel prachtig scherp weten te platen. bij foto 1 straalt de waakzaamheid eraf.

    Like

  2. Heel bijzonder om dit te zien. Waarschijnlijk lagen er ergens in het weiland een paar jonge paashazen.
    Een aanvallende haas heb ik nog nooit gezien. Bij ons vorige huis wel een aanvallende kip, die haar kuikens verdedigde tegen een sperwer. De sperwer droop af. Die kon niet op tegen de bijzonder agressieve kip.

    Like

  3. Bijzonder om het verhaal te lezen.
    De haas ziet er hier wel zachtaardig uit, maar dat is dus maar schijn. En na het boksen moet er wel even gepoetst worden.
    Prachtig zo mooi scherp je de haas hebt neergezet.

    Like

  4. De haas had vast een goede reden om zich zo druk te maken. In deze tijd van het jaar zie je vaker dieren die zich onverwacht agressief gedragen, ik weet nog goed hoe de kraaien met een nest in een nabij staande boom onze poes kwamen uitschelden toen zij rustig in de buurt van de boom zat te zonnen. Jammer dat je het niet kon vastleggen maar deze foto’s mogen er ook zijn. Hazen zijn prachtige beesten.

    Like

  5. zo maakte ik vorig jaar (slechte) foto’s van een haas die probeerde een kraai weg te jagen, was idd omdat er kleine haasjes aanwezig waren. t is een wonderlijk schouwspel.Deze haas ziet er best goed uit trouwens 🙂

    Like

Geef een reactie

