Tijmen en de reeën

Nadat we de rietsnijder achter ons hadden gelaten en we voor de tweede maal terug waren bij de auto, vroeg ik Tijmen of hij terug wilde naar beppe en Pepijn of dat hij eerst nog ergens anders naar toe wilde. Omdat Tijmen eerst best nog even ergens anders naar toe wilde, stelde ik voor om even bij het meer De Leijen te kijken, en dat leek Tijmen een prima plan.  Ik besloot het ritje naar de Leijen te beginnen met een kleine omweg. Wie weet, met een beetje geluk zouden we de zwarte ree en zijn maatjes op hun vaste plekje kunnen spotten. En we hadden geluk!

“Kijk pake, daar staat een ree, ” riep Tijmen een minuut of vijf later, terwijl hij naar het hooiland links van de weg wees. Omdat ik de zwarte ree – die bruiner leek dan bij eerdere ontmoetingen – al even in het vizier had, liet ik de auto alvast rustig uitrollen in de berm. Nadat Tijmen zijn camera uit het wat krappe tasje had gewurmd,  zei ik tegen hem dat hij maar rustig uit moest stappen en dan voorzichtig voor de auto moest gaan staan om foto’s te maken. Zodra Tijmen voor de auto stond, kwam een tweede ree overeind uit het gras. En zo kon Tijmen dit bijzondere stel fotograferen. De eerste foto is van Tijmen, is hij niet prachtig!? Ik vind het razend knap, vooral omdat de reeën toch op een flinke afstand van ons liepen …





Zelf had ik intussen het autoraampje aan de bestuurderskant naar beneden laten zakken, zodat ik ook een paar foto’s kon maken zonder de dieren teveel te verontrusten. De beide dieren gingen intussen in rustig tempo aan de wandel …





Midden in het stuk land stond een knobbelzwaan, daar hield de voorste ree even halt, en dat leverde toch wel weer een bijzonder plaatje op …





De onderstaande foto is bepaald geen technisch hoogstandje, maar omdat ik totaalbeeld van de reeën, de ganzen, de scholekster en het hek op de achtergrond wel aardig vond, laat ik hem hier toch maar even zien …





Met een high five kwam Tijmen even later weer naast me zitten: “Wij hebben echt een geluksdag, hè pake,” zei hij glunderend. Dat kon ik alleen maar bevestigen, want toen ik hier onlangs met mijn fotomaatje langs kwam, was er geen ree te zien …





Op mijn vraag of hij ook na dit avontuur nog naar het meer wilde, knikte Tijmen bevestigend met een brede glimlach.

18 gedachten over “Tijmen en de reeën

  1. Wat hebben jullie het getroffen die dag met zoveel moois te zien. Tijmen boft met zo’n pake die hem overal mee naar toe neemt en hem de kneepjes van het vak leer. Zijn foto met de reeën is top!

    Like

    • Het is inderdaad dezelfde ree, Henk, tot nu toe had ik hem alleen voor de lens gehad bij bewolkte en grijze omstandigheden. Het zwart is in zonniger omstandigheden toch wel heel mooi donkerbruin.
      Het was een topmiddag om dit samen allemaal te doen en te beleven!

      Like

  2. Wat hebben jullie samen veel beleefd, geweldig. De foto van Tijmen is echt top geworden.
    Je combinatie van reeën, scholekster, hek en ganzen, groot gelijk dat je die hier laat zien.
    Je hebt een vooruitziende blik gehad dat je wel een paar dagen zou moeten bijkomen. En toen wist je zelfs nog niet dat jullie zoveel samen zouden gaan beleven.

    Like

Geef een reactie

