Bijvangst op het koolzaad

Zodra het voorjaar is aangebroken en de eerste insecten zich laten zien op vrolijk ontluikende bloemen, verheug ik me weer op de macrofotografie. En elk jaar moet het dan weer wennen om het kleine spul voorzichtig te benaderen en scherp in beeld te brengen. Zo ook dit jaar …





In het Wikelslân bij Earnewâld probeerde ik onlangs een vlinder in beeld te vangen. Voordat ik ook nog maar één foto van het beestje had kunnen maken, was het kleine vosje gevlogen als gevolg van een domme beginnersfout mijnerzijds: ik zette het beestje onnadenkend in mijn eigen schaduw, en daar was het duidelijk niet van gediend …





Toen ik vervolgens scherp stelde op de koolzaadbloemetjes waarop de vlinder had gezeten, zag ik dat er een vlieg op één van de bloemetjes zat. De vlinder was dan wel gevlogen, maar met deze vroege vlieg als bijvangst was ik op dat moment niet ontevreden …




22 gedachten over “Bijvangst op het koolzaad

  1. Fantastische opnames Jan. Gelukkig was het zo’n zachte winter en daardoor is het koolzaad blijven groeien en bloeit het nu al en kunnen de insecten er al zo vroeg van genieten. Normaal bloeit het eerst in april en mei. Dus ook hier heel wat winst voor de boer.

    Like

Geef een reactie

