Kraakijs

Het is maar goed, dat er op twee dagen hier en daar een laagje ijs op sloten en plassen lag, want nu ik eenmaal ben begonnen met ijsfoto’s op dagen waarop er in Sotsji geschaatst wordt, moet ik nu natuurlijk wel doorgaan. Dit temeer omdat die combinatie in het medailleklassement zijn vruchten lijkt af te werpen …  😉





De foto’s van vandaag heb ik op 31 januari gemaakt bij de Merskenheide. In de schaduw van het bos lag nog een klein laagje sneeuw en de diepe sporen in en bij het maïsland waren bedekt met een laagje bomijs met boeiende en vloeiende structuren …





Klaproos noemde het bomijs dinsdag “kraakijs”, en daar is niets mis mee want de online encyclopedie noemt bomijs ook wel: 1) Hol ijs. 2) IJs dat hol ligt. 3) IJs dat niet op het water rust. 4) Kraakijs. 5) Kuipersijs. 6) Niet op water rustend ijs of 7) Luchtbellenijs …





Al met al lijkt me dit een ijsvloertje waarop Ireen Wüst goed uit de voeten moet kunnen. Het zal niet makkelijk zijn, maar hier ligt zeker weer een kans op goud voor de toekomstige Koningin van de Spelen. En ook een tweede podiumplaats behoort weer tot de mogelijkheden. Het zal ongetwijfeld weer spannend worden …

13 gedachten over “Kraakijs

  1. Prachtige foto’s Jan. Vandaag schaatsen kijken, eindelijk weer op een tijdstip dat ik het ook live kan meemaken. Ben benieuwd of Davis met zijn oude pak de Nederlanders wel verslaat. Hij mag van mij wel op podium, maar gun Koen Verwey goud, die heeft nog geen medaille. En dan Tuitert zilver of brons

    Like

  2. De leuning van de stationstrap voelt ’s morgens soms koud aan. Maar het water in mijn tuinvijvertje is nog steeds nat en niet glad.
    Het is voor mij vooral een lange, verlengde herfst aan het worden. IJs of schaatsen komen niet bij mij voor.

    Wel zie ik hier weer prachtig mooie foto’s!

    Vriendelijke groet,

    Like

Geef een reactie

