Overvliegende ganzen en een torenvalk

Terwijl ik donderdagmiddag aan het Nonnepaed tussen Oudega en Garyp naar de overvliegende ganzen stond te kijken, zag ik dat er een stukje verderop een torenvalk op een dampaal zat …





Om hem wat beter in beeld te krijgen, liep ik stapje voor stapje behoedzaam in de richting van die lelijke boortoren en het elegante torenvalkje, terwijl ik af toe even halt hield om een foto te maken …





Een automobilist die van achteren over de smalle weg naderde, had blijkbaar in de gaten waar ik mee bezig was, want hij stopte even en wachtte vervolgens tot ik weer een foto had gemaakt …





Nadat ik de sympathieke automobilist met een opgestoken duim had bedankt, vervolgde die zijn weg. Omdat het valkje nog steeds op zijn paal zat, deed ik vervolgens opnieuw een paar stapjes naar voren …





Dat was net wat teveel van het goede voor de torenvalk. Nadat hij was opgevlogen en het gegak van de ganzen was verstomd, keerde de rust aan het Nonnepaed terug. Nou ja, behalve aan het eind van de weg dan …





Bij de boortoren wordt dag en nacht doorgewerkt. Omdat het voor verschillende lezers blijkbaar onbekend is, dat er ook in Fryslân nogal wat gas wordt gewonnen, kom ik daar binnenkort nog eens even op terug. U zult versteld staan …

19 gedachten over “Overvliegende ganzen en een torenvalk

  1. Leuk, dat je het torenvalkje kon betrappen, mooie vogel is het.
    Ben benieuwd naar je lijstje van de gaswinning. Niet ver hier vandaan, bij Vinkega, is ook een locatie. Volgens zeggen gaat het in Friesland om betrekkelijk kleine hoeveelheden, waardoor geen grote bodemdaling ontstaat. Zou dat waar zijn?

    Like

Geef een reactie

