IJzig koud

Laat ik vandaag eens beginnen met een paar weerkaartjes van het KNMI, want het zou met om 15:00 uur een temperatuur rond de -2,5 ºC en een gevoelstemperatuur van ca. -9 ºC best eens de koudste dag van deze winter kunnen zijn, vooral omdat de temperatuur nog steeds verder daalt …





Onder die omstandigheden heb ik me maar niet aan echte fotokuier gewaagd. Ik heb wel een ritje gemaakt, maar er viel onderweg bar weinig te zien en te beleven. Ik heb me wel even een paar maal buiten de auto gewaagd om een paar foto’s te maken. Daarbij waaide de koude oostenwind dwars door al mijn kleren heen …





De overdreven natte berm bij de heide in het Weinterper Skar was bedekt met een dun laagje ijs, een gebroken spiegel waarin een boom zachtjes werd gereflecteerd …





Veel dikker lijkt het ijs niet te zullen worden. Zoals het er nu uitziet, krijgen we misschien nog één koude dag en twee koude nachten. Daarna lijken de temperaturen weer op te lopen tot ruim boven het vriespunt met aanhoudend wisselvallig en grijs weer …




18 gedachten over “IJzig koud

  1. Koud is het wel wat, maar niet te koud om te fietsen. De tranen biggelden wel over mijn wangen, maar dat doen ze ook als het warmer is.
    Zeker is wel dat het voor jou geen aangename temperatuur is, of laat ik het anders zeggen, dat de combinatie wind en wat vorst én vocht in de lucht niet goed is.

    Like

  2. Inderdaad vandaag ijzig koud, Zeker op de fiets waarop ik mij waagde vanmiddag.
    Aan een fotorondje begon ik daarna niet meer. Jammer dat de beloofde zon uitbleef. Winter is leuk met een zonnetje maar van dat sombere grijs krijg ik gauw genoeg..

    Like

  3. I remember the Dutch winters from when I lived there, sometimes cold enough to skate on the canals. But it can get very cold where I live now – on Tuesday I was walking around and taking photos in a temperature of -19º C (that’s without wind chill). I love those landscapes with the broken ice.

    Like

  4. hier is het kwik nog niet onder nul geweest, misschien net aan de grond rond het vriespunt, maar ijs op de plassen heb ik nog niet gezien deze winter
    en van een gevoels temperatuur bevriest het water niet 🙂
    mooie en toch even winterse serie, geen sneeuw gehad bij jou Jan?

    Like

Geef een reactie

