Winterharde koeien (?)

In zijn definitieve wintervoorspelling voor de winter 2013-2014 ging Piet Paulusma op 30 november uit van een over het geheel genomen normale tot te koude winter: “Januari wordt volgens mij de meest koude maand van de winter. Een of twee stabiele perioden met winterweer. Op natuurijs, op schaatsen. Gemiddelde temperatuur onder normaal, dus (flink) te koud …”





Nou, gooi het maar in mijn pet, Piet. Zo lang er op 24 januari nog koeien doodgemoedereerd in de wei staan te grazen, kunnen we toch niet echt spreken van een te koude winter. Om over een ‘stabiele periode met winterweer en op schaatsen, op natuurijs’ nog maar te zwijgen. Tenzij we hier te maken hebben met winterharde koeien natuurlijk …





In ons tuintje lag de gemiddelde temperatuur in januari over de periode 1971-2000 rond de 2,2 ºC. Op dit moment ligt de gemiddelde temperatuur van januari 2014 in ons tuintje op 5,3 ºC. Hoezo ‘(flink) te koud …?’





De koeien lijkt het allemaal weinig uit te maken. Nadat ze hun koppen gistermiddag even nieuwsgierig naar me hadden opgeheven, gingen ze door met hun kernactiviteit: grazen …





Op dit moment (14:08 uur) is de temperatuur na de eerste nachtvorst van het jaar opgelopen tot 1,2 ºC. We zitten in de het gebied waar koude en warmere lucht de strijd met elkaar aangaan. Het wordt spannend of de neerslag vanavond in de vorm van regen of (natte) sneeuw zal vallen. Ik doe geen voorspelling, dat laat ik liever aan Piet over …

25 gedachten over “Winterharde koeien (?)

  1. Ik zit hier nu even een paar dagen in het hoge noorden, en ik moet zeggen, de kou valt me vies tegen. Scheelt wel vijf graden met Amsterdam hoor, en ik heb geen handschoenen mee. 😉

    Nou ja, we hebben nog een kleine week om de voorspelling van Piet te doen uitkomen hé… we zullen zien…

    Like

  2. mooie rustgevende foto’s Jan..

    echt winterweer zit er blijkbaar niet direct in, het KMI voorspelt voor voor de volgende 14 dagen wel wat nachtvorst, overdag blijven de temperaturen positief..

    voor vanavond is er een waarschuwing voor hevig onweer..

    prettig weekend

    Like

  3. Wat niet is kan nog komen. Van mij liever niet maar ja ‘lieve koekjes’ worden niet gebakken. Althans dat leerde men mij vroeger 🙂 Hoewel wat lichte vorst en de zon erbij is eigenlijk ook niet zo slecht.
    Nog steeds koeien in de wei is toch eigenlijk niet te geloven.
    fijn weekend

    Like

  4. Heel ander klimaar daar bij jou 😉 Hier zijn de sloten dan nog niet dicht maar er ligt zeker wel ijs op. Net verkleumd terug van een wandelingetje in het stadspark en ik heb de fles gluhwein (eindelijk!) maar eens opengemaakt en opgewarmd. Ik hoop dat die koeien vannacht naar binnen mogen.

    Like

  5. Zolang er buiten nog fatsoenlijk gras te vinden is voor de koeien, waarom zouden ze dan niet naar buiten gaan. Met het zachte weer van de afgelopen tijd, zal het gras best goed zijn. Als er dan geen schaatsers te zien zijn, is het wel zo leuk als je koeien kunt zien.

    Like

  6. Mooi verhaal Jan, zo zie maar weer hoe slecht dit soort weer is te voorspellen.
    Maar ik begrijp dat koning winter nu toch in het noorden van Nederland is aangekomen, hier nog geen spoortje winter
    maar misschien in de loop van de week, leuke en misschien ook wel unieke foto’s van grazende koeien in januari
    Ik vind het toch een heel leuke serie Jan

    Like

    • Aan het eind van de zaterdagavond was het hier even wit, maar dat werd al snel weer goeddeels weggespoeld. Op dit moment vriest het hier 3 graden en ligt er her en der een flinke laag ijs op de weg. Als gevolg daarvan is de A7 tussen Drachten en Frieschepalen zojuist afgesloten voor alle verkeer, het is net een glijbaan.

      Like

  7. Toch lijkt het me wel wat koud voor de koeien.
    Hier nog geen sneeuw gezien, wel wat ijzeligheden. Temperatuur vannacht iets onder 0 in de Weststellingwerven. Spannend weekje gaat het weerkundig gezien worden.

    Like

Geef een reactie

