2013 in beeld: juli

Nadat de eerste zes maanden van het jaar allemaal kouder dan normaal waren verlopen, werd juli de eerste warme maand van 2013. Met een gemiddelde temperatuur van 18,2 ºC was het in ons tuintje maar liefst 1,8 graden warmer dan het langjarig gemiddelde over de periode 1971-2000 …





Dankzij het zonnige en warme weer had ik maar korte kuiertjes nodig om vrijwel dagelijks met veel mooie (macro)foto’s thuis te komen. Het duurde lang voordat de vlinders en libellen zich lieten zien dit jaar, maar uiteindelijk werd het toch nog een goed vlinderjaar …





En als het al eens te warm was om op pad te gaan, zoals tijdens de extreem warme periode van 21 t/m 27 juli, dan viel er in de tuin vaak wel een plaatje te scoren, want ook zweefvliegen zijn de moeite van het bekijken zeker waard …





Op 27 juli werd de ergste warmte tijdelijk verdreven door een buiencomplex dat vanuit het zuidwesten over de provincie trok. In het weidegebied ten westen van Drachten zag ik die middag een indrukwekkende shelfcloud over me heen trekken …





Die donkere wolken lijken me een mooie opmaat naar de groene en natte Kerstdagen die ons staan te wachten. Morgen staat dit weblog in het teken van de Kerst, Tweede Kerstdag pak ik de draad van mijn jaaroverzicht in 12 delen weer op.

9 gedachten over “2013 in beeld: juli

  1. Mooie terugblik op het jaar 2013 !!
    Wil jullie gezellige dagen wensen en de allerbeste wensen voor 2014.
    Kan wel weer uit de voeten,maar het gaat nog niet helemaal zoals ik gehoopt had. Dus kom nog maar weinig in de natuur, dus de camera heeft nog even vakantie.
    Komt wel weer.
    Groeten.

    Like

Geef een reactie

