Weerbeeld november 2013

November was eigenlijk een hele modale derde herfstmaand. De eerste helft van de maand verliep wisselvallig en nat, in de tweede helft was het overwegend droog en rustig. Volgens het KNMI was november een vrij natte maand met gemiddeld over het land 98 mm neerslag, tegen 82 mm normaal. De regionale verschillen waren echter groot …





In ons tuintje viel 90 mm regen, ongeveer 10 mm meer dan het langjarig gemiddelde over de periode 1971-2000 …





Op zondag 3 november ontstonden in een buienlijn boven het midden van het land enkele tornado’s die lokaal schade veroorzaakten, met name in Wijk bij Duurstede. Op Twitter zag ik die dag nogal wat foto’s van dat voor ons land toch wel uitzonderlijke weersverschijnsel voorbij komen. Dit vond ik wel één van de mooiste, ik heb geen idee wie hem heeft gemaakt, maar ik ben maar zo vrij om hem even te lenen. Zo’n foto zou ik zelf toch ook nog wel eens willen maken …





Zoals gezegd, werd de tweede helft van de maand voornamelijk getekend door rustig herfstweer. Dat bood mij de kans om op 13 november in het bos bij Heidehuizen weer eens wat zonneharpen te fotograferen  …





In ons tuintje kwam de gemiddelde temperatuur in november uit op 6,5 ºC, bijna een graad hoger dan het langjarig gemiddelde over de periode 1971-2000. Meestal is het bij ons in november 0,5 tot 1 graad kouder dan bij het KNMI in De Bilt. Daar was de gemiddelde temperatuur met 6,7 ºC ditmaal vrijwel gelijk aan die bij ons. Kouder dan gemiddeld was het volgens het KNMI in het zuidoosten van het land …





Op 20, 21 en 22 november heb ik de eerste vorstdagen (minimumtemperatuur lager dan 0,0 °C) kunnen noteren. Normaal telt november in ons tuintje ongeveer zes vorstdagen.
Ik sluit deze relatief rustig verlopen herfstmaand, die werd vooraf gegaan en gevolgd door een zware storm, af met een foto van de tjasker in de Deelen …




20 gedachten over “Weerbeeld november 2013

  1. Mooie beelden hoor Jan. Nog een vraagje en een kleine opmerking.
    Wat is een tjasker, en wat doet het?
    Staan er geen cijferfoutjes in je tekst bij de temp.grafiek qua gemid temperatuur in jullie tuintje?

    Like

  2. De foto met tornado is prachtig. Dergelijke natuurverschijnselen doen eerder Amerikaans dan Nederlands aan.
    Je zonneharpen is mijn favoriet en vlak daarachter de rust op de foto met de tjasker.

    Like

Geef een reactie

