Grote ramp op kleine schaal

Jaap en Gerrie Meijer, die in een huis vlak buiten het Friese dorp Houtigehage wonen, zijn zwaar getroffen door de zware storm van vorige week maandag. Tot maandag stonden er veertig grote bomen langs de oprijlaan naar het huis, daarvan staan er na de storm nog maar twee overeind. Erf en tuin van de familie zijn veranderd in een slagveld dat zijn weerga niet kent. Het huis is alleen -kruip door, sluip door- te voet te bereiken, de telefoonlijn is dood en van het fijne gevoel van het wonen op het Friese platteland is niets meer over. De schade aan en het opruimen van de ongeveer 30 meter hoge bomen zal in de duizenden Euro’s lopen, want met een kettingzaag, een bijl en een kruiwagen begin je hier niets. De verzekering betaalt niet en de gemeente Smallingerland heeft nog niets van zich laten horen, want de bomen zijn particulier eigendom en liggen op particuliere grond …





Bij de aanblik van deze ravage springen de tranen je in de ogen, en dat is dan ook precies wat Jaap en Gerrie Meijer overkwam tijdens een interview met Omrop Fryslân TV. En daar kan ik me alles bij voorstellen … Sterkte!!

21 gedachten over “Grote ramp op kleine schaal

  1. Ronald, mijn klusjesman, heeft in 1 werkuur mijn omgevallen schutting weer recht en vastgezet. De extra wachttijd op het perron voor de trein naar huis was 2 klokuren.

    Maar ik leef mee met Jaap en Gerrie en alle andere slachtoffers van deze storm.

    Tijdens mijn werk heb ikzelf niet in de gaten gehad hoe erg het er aan toe ging.

    Sterkte voor alle stormslachtoffers.

    Bemoedigende groet,

    Like

  2. ja Jan dat is natuurlijk als het niet van de gemeente is, zijn die mensen niet tegen stormschade verzekerd misschien?
    hun brandhout voorraad is voorlopig groot genoeg.
    is er houtkoper die het hout wil?

    storm is erg zo dichtbij…

    Like

  3. Dit lijkt me toch wel een geval waar wat burenhulp heel welkom zou zijn. Ik ken de gemeenschap daar niet maar het is een mooie kans om te laten zien wat men in nood voor elkaar kan betekenen. De bomen krijg je daar natuurlijk niet mee terug, erg jammer. Ik wens ze veel sterkte en succes met de klus.

    Like

  4. Als ik het goed zie, zijn het allemaal berken die daar neergevallen zijn. Je ziet hier dat het oppervlaktewortelaars zijn.
    Maar wat een ellende. En de verzekering betaalt dit natuurgeweld dus kennelijk niet….

    Like

  5. Het lijkt me voor de mensen inderdaad heel onwezenlijk. En wat hij zegt, als straks de bomen zijn opgeruimd, zal het ergste komen. Het beeld van hun oprijlaan verschilt de komende tig jaren heel erg met hoe het was.
    Ik wens hen sterkte en ik hoop dat hen de helpende hand wordt gereikt.

    Like

  6. Ik had destijds maar i berk in de tuin staan, als ik er nog aan terugdenk wat die voor een schade maakte, lopen me de rillingen over de rug. Je kunt er niets aan doen, maar zuur is het zeker…

    Like

Geef een reactie

