Poollicht 31-10-2003 – Drachten (Fr.)

– Dit is een vervolg op “Poollicht 31-10-2003 – Jubbega (Fr.)”

Terug in Drachten kon ik het niet laten om voordat ik naar binnen ging nog even een blik op de noordelijke hemel te werpen. Opnieuw twijfelde ik over wat ik zag, was het nu helder of hing er sluierbewolking …? Ik zag in elk geval sterren …





Om aan alle twijfel een eind te maken, besloot ik nog maar even naar het plantsoen verderop in de straat te lopen. Zelfs daar was ondanks het omringende stadslicht nog steeds actie aan de hemel zichtbaar en niet alleen boven de noordelijke horizon, maar rondom …





Het was met het blote oog maar nauwelijks zichtbaar, maar toch was er onmiskenbaar voortdurend beweging in wat bijna een soort groene nevel leek. Nadat ik een paar foto’s had gemaakt, besloot ik thuis maar weer eens even de chatbox in te duiken om te zien hoe de vlag er bij hing …





Wat er vervolgens gebeurde, valt in feite met geen pen te beschrijven, toch zal ik een poging wagen …
Terwijl ik even voor half twee de sleutel in het slot van de voordeur stak, zag ik vanuit mijn ooghoek (of zou ik het gevoeld hebben?), dat er iets gebeurde aan de westelijke hemel. Plotseling was daar een gigantisch grote felrode lichtvlek verschenen … Ik kon mijn ogen niet geloven!





Snel de camera weer op het statief en daar stond ik midden in de nacht vlak voor ons huis het poollicht te fotograferen. De eerste opname was niet goed gericht, de volgende bleek teveel boom te bevatten … Even het statief wat verplaatsen, nog maar eens een opname maken. Het werd al beter, maar toch …





Dan maar midden op straat, er was toch niemand in de verre omtrek! Dat was echter ook niks waard met die felle straatverlichting rondom …





Snel even naar binnen en in een paar stappen naar boven, kijken of Aafje nog wakker was. Dit moest ze toch eigenlijk wel zien … Ze was in echter in diepe rust. Omdat ik wist dat ze haar rust op dit moment goed kon gebruiken, besloot ik haar maar niet te wekken. Zachtjes, maar met gezwinde pas weer naar buiten. Dit was te gek. Heel Drachten, wàt … heel Fryslân en het grootste deel van Nederland bivakkeerde in dromenland. En ik stond hier midden in de bewoonde wereld plotseling midden in het poollicht …

Wat een geluk dat we aan de rand van Drachten wonen! Ik besloot met gepaste spoed westwaarts te rijden, om daar vijf minuten later in de duisternis volop te kunnen profiteren van een ongekend en uniek spektakel.

– Wordt vervolgd om 1:40 uur –

6 gedachten over “Poollicht 31-10-2003 – Drachten (Fr.)

Geef een reactie

