Poollicht 30-10-2003 – De Deelen (Fr.)

– Dit is een vervolg op “Poollicht 29-10-2003 – Marum (Gr.)” –

Dankzij een nieuwe uitbarsting op de zon, konden we donderdag 30 oktober 2003 voor de tweede opeenvolgende dag genieten van poollicht in Nederland. Het weer leek opnieuw de grote spelbreker te worden. Het was overal in het land de hele dag matig tot zwaar bewolkt, maar volgens de verwachtingen zouden later in de avond vanuit het zuidwesten opklaringen terrein winnen …

Omdat de magnetometers en de grafieken naar mijn idee voldoende aangaven dat er actie te verwachten viel, besloot ik tegen 19:30 om er toch maar op uit te trekken. Er zou toch wel ergens een opklaring te vinden zijn? Aafje, die na een week blijkbaar ook was aangestoken door het PLD-virus (het Polar Light Disease-virus oftewel het Poollichtvirus), besloot maar eens mee te gaan …





Al na een kwartiertje kwamen we tussen Drachten en Heerenveen terecht in een opklaringsgebied. Nog eens tien minuten later stonden we aan de rand van het natuurgebied de Deelen bij Gersloot, ongeveer 15 km. ten westen van Drachten. Voorzichtig begon zich aan de noordelijke hemel een zachtgroene gloed af te tekenen …





Korte tijd later zagen we in een vaag rood schijnsel de eerste streamers verschijnen …





Ademloos stonden we samen bij één van de petgaten een tijdlang naar dit wonderlijke schouwspel in de lucht te kijken …





Na enkele minuten vervaagden de rode streamers weer …





Nog even bleef de noordelijke hemel groen oplichten, daarna sloot het wolkendek zich opnieuw onbarmhartig …





Rond 21.30 uur waren we weer thuis, opnieuw een mooie ervaring rijker. Hoewel ik natuurlijk al verwend was in vergelijking met vele anderen, had ik er nog lang geen genoeg van gekregen. De meters op de diverse internetsites lieten op dat moment grote activiteit zien. De stemming in de chatbox was uitermate opgewonden over de dingen die gaande waren en nog leken te komen. Overal in den lande was men op zoek naar gaten in de bewolking. Om de paar minuten stond ik in de tuin omhoog te turen, hopend op een flink gat in de bewolking.

Ik kon het al snel niet meer uithouden achter de p.c. “Ga maar gauw naar buiten, ik ga zo toch naar bed,” zei Aafje, die mijn onrust bemerkte. Hier en daar was een flauwe ster zichtbaar. Ik besloot niet langer te wachten. Tegen elven zat ik opnieuw in de auto. Tja …, welke kant moest ik nu op …?

– Wordt vervolgd donderdag 31 oktober om 00:10 uur –


4 gedachten over “Poollicht 30-10-2003 – De Deelen (Fr.)

Geef een reactie

