Poollicht 29-10-2003 – Uithuizen (Gr.)

Woensdag 29 oktober 2003 zat ik een groot deel van de dag achter de pc. Behalve de diverse poollichtsites met grafieken en magnetometers hield ik ook de weerkaarten en satellietfoto’s in de gaten. 2003 had tot op dat moment een recordaantal uren zon opgeleverd. Het was dan ook frustrerend om te zien dat een depressie uitgerekend deze week was gaan oprukken en ons land in zijn greep had gekregen. Na bestudering van verschillende weerkaarten en satellietbeelden had ik in de loop van de middag mijn locatie uitgezocht. Vanuit het zuidwesten naderde een opklaringsgebiedje, dat met wat geluk in de loop van de avond over noordoost Groningen leek te gaan trekken …





Toen er aan het eind van de middag een Noorderlicht Alert kwam met de kop “Vannacht poollicht!!!!” wist ik wat me te doen stond. Gewapend met camera en statief en een fikse hoeveelheid proviand stapte ik tegen vijven in de auto om op zoek te gaan naar een helder plekje in de duisternis. De poollichtjacht kon beginnen …





Na enig ronddolen over de Groningse klei, nauwlettend de lucht in de gaten houdend, vond ik uiteindelijk vlakbij Noordpolderzijl een mooi plekje met uitzicht op het noorden. De idylle werd echter al snel verstoord, omdat men rond 19.00 uur precies op het veld tegenover mij aan de slag ging met een aardappelrooimachine met een enorme batterij licht. Ik besloot meteen te verkassen. Na enig rondrijden vond ik een aardige locatie even ten noorden van Uithuizen. Ook hier werd druk gewerkt aan de aardappeloogst. Een paar kilometer naar het noordoosten verscheen af en toe een fel licht in beeld, maar echt storend was dat niet.

Rond 19:30 uur zag ik voorzichtig de eerste sterren verschijnen. Om 19:45 uur had ik echt goed zicht op een groene gloed, die hier en daar nog duidelijk werd afgedekt door wolken. Ik hield mijn adem in … Jawel, voor het eerst van mijn leven zag ik het poollicht in het echt!
Om 19:50 uur -op het moment van publicatie van dit logje dus exact 10 jaar geleden- maakte ik mijn eerste poollichtfoto …






Even vreesde ik dat het feest van korte duur zou zijn, want al snel kwam er weer bewolking opzetten. Het viel gelukkig alleszins mee. Nadat een smalle wolkenband was voorbij gedreven, brak de lucht verder open …





Na enige tijd zag ik de groene kleur lichter worden en al snel kreeg ik een zweem van rood te zien. Verschillende keren strekten lange stralen, de zogenaamde streamers, zich uit tot bijna boven mijn hoofd …





Ik wist af en toe nauwelijks waar ik moest kijken, en vergat een tijdlang zelfs te fotograferen … Het was werkelijk fascinerend! De idylle werd alleen af en toe verstoord door de tractoren die regelmatig met lege dan wel volle karren voorbij denderden …






Die mannen hadden geen flauw benul waarom ik daar in uppie met camera en statief op de Groningse klei stond. Het leek me een goed moment om zo goed en zo kwaad als het ging even een zelfportret te maken, zodat ik mezelf later nog eens te midden van het poollicht zou kunnen zien staan …





Het was werkelijk een onvergetelijk schouwspel om het licht en de kleuren in de lucht voortdurend te zien veranderen. Steeds was het groen te zien, maar daarboven verscheen af en toe een soort rode kroon, niet met snelle bewegingen zoals je het op tv in de poolstreken ziet, maar langzaam en geleidelijk … easy does it





Tegen 21:30 uur begon de lucht dicht te trekken. Jammer, want het verveelde me nog lang niet, maar ik kon mijn geluk al lang niet meer op. Ik pakte m’n spullen bij elkaar en begaf me fluitend huiswaarts …





– Wordt vervolgd om 22:15 uur –

17 gedachten over “Poollicht 29-10-2003 – Uithuizen (Gr.)

  1. Poollicht in NL: ik blijf hopen om het ooit te zien. Mooi: de Grote Beer is in een aantal opnames te zien. Het is niet een kortdurend verschijnsel, begrijp ik – net als NLC’s, tijd genoeg om een camera op te halen.

    Like

    • Dat laatste is wel te verklaren. Vanwege de langere sluitertijd is het poollicht vaak op foto’s veel beter te zien dan in werkelijkheid. Je moet echt in het donker staan om het goed te kunnen zien. Behalve aan het eind van deze zonnestorm, toen was het poollicht bijna oogverblindend. Maar dat komt hier pas in de nacht van woensdag op donderdag tevoorschijn. 🙂

      Like

  2. Mooi Jan, ik krijg meteen zin om het nog een keer te zien. Ik ben een keer in november naar de Lofoten geweest, stonden we steeds in de kou de hemel af te staren, op moment dat het helder was. Steeds niks, of een grijze zweem, wat met langere sluitertijd dan groen was. Tot die ene avond, toen we al weer in bed lagen, omdat het bewolkt was, maar 1 persoon nog even ging roken. Deze riep ons uit bed en toen begon het schouwspel, zo mooi
    .

    Like

    • Lijkt me echt balen als je dan op de Lofoten zit, toch wel zo’n beetje the place to be in Europa, en dat je dan avond aan avond tegenvalt met het poollicht. Gelukkig kreeg uiteindelijk toch de beloning voor het wachten, heb je daar nog foto’s van kunnen maken?
      Hier zijn de poollichtkansen nihil momenteel. De veelbelovende actieve zonnevlekgroep AR 1890 heeft helaas geen mooie uitbarsting met geladen deeltjes voortgebracht. Maar niet getreurd, er lijkt weer een nieuw actieve zonnevlek ‘om het hoekje’ te komen. Ik houd de moed er nog maar even in zo lang het zonnemaximum nog niet voorbij is.

      Like

Geef een reactie

