Poollicht 29-10-2003 – Marum (Gr.)

Nadat ik woensdag 29 oktober 2003 bij Uithuizen (Gr.) voor het eerst van mijn leven poollicht in het echt had gezien (zie vorig logje!!!), aanvaardde ik rond 21:30 uur de terugreis. Na ongeveer drie kwartier besloot ik bij het benzinestation aan de A-7 ter hoogte van Marum even te stoppen en nogmaals een blik op de noordelijke lucht te werpen, omdat ik toch weer sterren meende te zien. Het bleek niet voor niets: opnieuw was er tussen de wolken door die vreemde groene gloed te zien.

Tegen half elf kwam ik dolenthousiast thuis. Nadat ik Aafje hierin had laten delen, dook ik de chatbox weer in. Met een welgemeend: “Tot u spreekt een gelukkig mens” kondigde ik mijn komst aan.

Ik bleek die avond één van de weinige gelukkigen te zijn geweest die het poollicht hadden mogen aanschouwen. Geheel volgens verwachting was het vrijwel in het hele land de hele avond bewolkt geweest. Ik vond het oprecht sneu en jammer voor de vele andere liefhebbers die niets hadden gezien, maar ik had het noorderlicht gezien!

Er kwam echter ook goed nieuws vanuit de chatbox: er had zich de afgelopen avond een nieuwe uitbarsting voorgedaan, een X10 die gericht was op de aarde. Verwachtte impact: rond 19:00 uur op donderdag 30 oktober.

– Wordt vervolgd –

22 gedachten over “Poollicht 29-10-2003 – Marum (Gr.)

    • Yes, this is Aurora Borealis. You van see more of these “Dutch Auroras” in the previous post, and there are more to come tomorrow. These are all photos of end October 2003 in the northern part of the Netherlands. We don’t see auroras a lot, but in 2003 it was truly breathtaking

      Like

  1. Jan, wat een mooie belevenis. 2003 was toch wel uitzonderlijk!
    Ik heb nog even je blogjes gelezen van de (vele) avonden dat je geen succes had – heel herkenbaar!
    Overdag de metertjes volgen, ’s avonds de deur uit en dan is het bewolkt, of er is niets te zien…
    En maar weer afwachten wat de volgende storm gaat brengen.

    Groeten,
    Vincent
    (Ook een poollichtzoeker uit Friesland)

    Like

Geef een reactie

