Fotogeniek groepje

Tijdens mijn paddenstoelenjacht in het bos bij Olterterp trof ik vrijdagmiddag onder andere dit fotogenieke groepje paddenstoelen aan op een stuk hout …





Ook hier ben ik weer even diep door de knieën gegaan om te bekijken wat er onder de hoed zat, en dat waren net als bij de vliegenzwam plaatjes …





In mijn paddenstoelenboekje kon ik ze niet vinden, maar ze lijken nog het meest op de fijnschubbige parasolzwam (Lepiota echinacea). Als dat inderdaad het geval is, dan heb ik toch wel weer een aardige vondst gedaan, want de fijnschubbige parasolzwam staat als kwetsbaar op de Nederlandse rode lijst voor paddenstoelen





Met al die nogal op elkaar lijkende paddenstoelen kan het echter heel goed een heel andere soort zijn. Wie het weet mag het natuurlijk weer zeggen …   🙂

26 gedachten over “Fotogeniek groepje

  1. Fotogeniek zijn ze zeker, mooi! Het determineren begin ik beter niet aan, alleen in Nederland zijn er al vijfduizend soorten heb ik gelezen, en komen er nog jaarlijks nieuwe soorten bij. Daar heb je dan toch een dagtaak aan om dat bij te houden… 😉

    Like

  2. Jan ik weet het ,als kabouter deden wij dit s,nachts je smeert er eerst een dun laagje amandelspijs op daarna een laagje banketbakkersroom het geheel goed afdekken met een flinke laag room rijk voorzien van armangac daarna het geheel kort maar stevig flamberen, je hebt dan een product waarvan iedereen zegt ik weet het niet maar ik eet er mijn vingers bij op.. nee hoor Jan ik weet het natuurlijk helemaal niet maar o o wat zijn ze mooi.

    Like

  3. Mooi gefotografeerd Jan.Ik denk dat Hendrika en Antoinette gelijk hebben.Volgens mij is het de schubbige bundelzwam.die hebben een steel met schubben waarvan het bovenste stuk geel en kaal is.Gelijk wel op de honingzwam maar die heeft een geringde steel maar geen schubben.Wel prachtig herfstbeeld

    Like

  4. en ik heb nog bijna geen paddestoel kunne vinden, (zal wel op de verkeerde plaatsen gezocht hebben) en heb ook geen tijd om naar een voor mij ver gelegen bos te gaan, geniet dus van jou prachtige paddestoel foto’s

    Like

Geef een reactie

