Nieuw leven in de wei

Terwijl ik gistermiddag een ritje over ’s heren B-wegen maakte, werd mijn aandacht op een bepaald moment getrokken door een klein kalfje dat wat wankel bij twee koeien door de wei strompelde …





Het was zo klaar als een klontje: het beestje was nog maar net geboren. Zodra ik was uitgestapt om wat foto’s te maken, hief de tante van het kleintje haar kop naar me op om te bekijken wat ik van plan was …





Vervolgens keerden beide koeien en het kalfje me eensgezind de rug toe …





Het kalfje ging intussen op zoek naar haar eerste voedzame maaltijd. Eerst maar eens kijken wat tante te bieden heeft …





Dat leek in eerste instantie nogal tegen te vallen, zou ze dan toch aan de andere kant moeten zijn …?





Nee, toch nog maar eens proberen bij tante …





Mama koe keek intussen gemoedelijk toe …





Nog eens even kijken hoe het daar gaat …





Mama besluit er maar even bij te gaan liggen …





Na een tijdje scharrelt het kalfje toch weer samen met tante naar de moederkoe …





Terwijl het kalfje nu op haar beurt in het gras gaat liggen, komt mama weer overeind …





Al snel spoort ze de kleine aan om weer overeind te komen …





Terwijl tante met haar opvallende neusring mij weer in de gaten houdt, gaat het kalfje opnieuw op zoek naar melk …





Ja … daar moet het toch ergens te halen zijn …





Uiteindelijk lijkt het allemaal goed te komen …





Hoewel het er allemaal goed en gezond uitzag, besloot ik toch maar even langs de dichtstbij zijnde boerderij te rijden om melding te maken van dit tafereel. Hoe goed ik daar ook rondkeek en hoe vaak ik ook “Folluk …” riep, er verscheen niemand en dus besloot ik mijn weg maar te vervolgen …

28 gedachten over “Nieuw leven in de wei

  1. Ontroerende reportage, Jan. Ik hoop maar dat de zelfwerkzaamheid van deze twee koeien bij deze geboorte niet samen gaat met een, zeg maar, niet zo attente en alerte boer. Zo te zien is het allemaal goed gegaan…

    Like

  2. Altijd een prachtig gezicht zo’n pasgeboren wankel op de pootjes staand varken. En al helemaal als het op zoek is naar de maaltijd. Blijkbaar was de moeder-kind-hechting toch niet optimaal.
    Annemarie heeft als klein kind ooit een vanaf haar schommel de geboorte meegemaakt in het naburige weiland. Een unieke ervaring voor haar.

    Like

  3. “Tante” houdt ook wel een beetje van sabbelen en zuigen zo te zien aan de neusring. Meestal lopen hoogdrachtige koeien in een stukje weiland vlak bij de boerderij. Wat ik me afvraag is waarom moeder koe een rode en een grijze enkelband draagt. Er zal hier vast wel een boer(in) langs komen die daar meer van weet.

    Like

  4. Ook ik sta er vaak genoeg (met camera) bij maar blijf het prachtig vinden. Zeker met zo’n bezorgde extra koe kan het leuke tafereeltjes opleveren. Grappig dat men graag ziet dat de boer het dier ophaalt, want dat betekend meestal dat koe en kalf gescheiden worden. Als de geboorte goed verloopt, wat meestal het geval is, redden koe en kalf zich prima! Toch attent om het even te melden Jan, voor de boer ook fijn om te horen dat hij/zij niet meer hoeft te wachten 🙂

    Like

Geef een reactie

