De laatste juffers en libellen

Vanmiddag heb ik een tijdje lekker in het zonnetje gezeten bij het vennetje in het bos bij Heidehuizen (kaartje Google Maps). Ik was daar eigenlijk naar toe gegaan om wat paddenstoelen te fotograferen, en dat heb ik ook wel gedaan, maar vanwege de bijna zomerse omstandigheden vlogen er nog veel juffers en libellen rond. En en dus heb ik me vooral daar mee beziggehouden, want met een weeromslag voor de deur, zou het best eens de laatste kans kunnen zijn om dit jaar nog wat juffers en libellen te kunnen kieken …





Vooral heidelibellen waren er erg actief. Regelmatig streek er eentje neer op een grashalm, een stengel of een takje. De meesten vlogen echter alweer op, zodra ik ook maar een poging deed om ze te benaderen. Het onderstaande exemplaar wilde wel even blijven zitten voor de foto …





Vooral juffertjes werkten nog hard aan het nageslacht. Dit koppeltje deed dat hangend aan een grashalm, die zachtjes heen en weer deinde in de wind …





Tot slot nog even een pantserjuffertje dat een halve vleugel miste. Hij leek er geen hinder van te ondervinden, want toen ik hem nog even vanuit een andere positie wilde fotograferen, vloog hij probleemloos weg …




14 gedachten over “De laatste juffers en libellen

  1. Wat zijn dat weer scherpe foto’s geworden.Hoop dat ik tegen volgende lente genoeg gespaard heb voor een macro-lens want nu geraak ik nooit zo dichtbij.Ook ik heb er vandaag nog een heleboel gezien maar ik ging op pad om de laatste bloemen te fotograferen en dat waren er nog heel wat.Ook zag ik vandaag een groep vliegenzwammen.Morgen nog een goede dag en dan zou het voorbij zijn,dus er nog gauw van genieten Jan.

    Like

Geef een reactie

