Bloeiende akkerranden

Hier en daar is al wat maïs geoogst, maar de meeste maïs staat nog op het land. Maïsland is niet mijn favoriete terrein, ik zie liever een weiland met grazende koeien. Maïs verstoort voor mijn gevoel op veel plaatsen het landschappelijk beeld, maar sinds vorig jaar verschijnen er ook in Fryslân steeds meer bloeiende akkerranden …





In heel Nederland hebben ongeveer 300 agrarische ondernemers zich intussen aangesloten bij Bloeiend Bedrijf. Met elkaar hebben zij dit jaar ongeveer 600 kilometer bloemrijke akkerranden aangelegd. Het samenwerkingsverband richt zich op het gebruik van speciale bloemenmengsels die nuttige biodiversiteit stimuleren …





Een kleurrijke zoom van bloemen maakt de aanblik van maïsland al een stuk vriendelijker, en belangrijker nog: het draagt bij aan het behoud van nuttige insecten als bijen en het kan door het lokken van bepaalde insecten een bijdrage leveren aan de bestrijding van schadelijke insecten als bladluis …





Ik vind het een aanwinst voor het Friese platteland, op sommige plaatsen biedt het vanuit het juiste perspectief haast een betoverend mooi en dromerig plaatje …




16 gedachten over “Bloeiende akkerranden

  1. Had deze randen vorig jaar al in Zeeland gezien. Daar staan bloemen die men mag plukken. De randen kleuren de groene omgeving prachtig. Voor de insecten is het goed, maar voor de mens ook. Het is om vrolijk van te worden. En vrolijkheid is de beste remedie tegen de ellende van allerlei kwalen.

    Like

  2. Dat is nu eens een interessant en mooi initiatief. Maïs is ook niet mijn favoriete zicht, het belemmert enorm het zicht als je met de wagen rijdt of met de fiets. En maïs oogsten daar heb ik dik genoeg van, teveel moeten doen in mijn jeugd, laat ik graag aan een ander over maar die mastodonten die het nu doen, zijn ook niets. Schitterende foto’s van die bloemenborders! Ik hoop dat ze dat hier ook eens gaan doen 🙂

    Like

  3. Prachtig die laatste! Hier zijn er ook veel akkerranden al worden ze vaak niet goed onder- of bij gehouden, al zou dat dan eigenlijk vanzelf moeten gaan en komt vaak één soort bloemen in grote getale terug, maar dan nog is het altijd beter dan niets

    Like

  4. Mooi! Wij zijn niet aangesloten maar hebben dan ook geen akkerranden, wel ruimte voor bloemrijke slootkanten. Onze dochter is de hele zomer al zaadjes aan het verzamelen om de verdelen aan slootkanten en dijk. Ook in je eentje kun je de wereld een stukje mooier maken 🙂

    Like

Geef een reactie

