Paardenbijter in volle vlucht

Vanmiddag heb ik onder een staalblauwe lucht weer eens een fotokuiertje gemaakt in De Deelen (kaartje Google Maps). Tijdens het eerste deel van de kuier viel weinig te beleven, en met de stevige oostenwind voelde het er al snel allerminst aangenaam aan mijn bovenbenen. Ik verheugde me dan ook op het moment dat ik mijn favoriete bankje – in de zon en uit de wind – zou bereiken. Tot mijn grote teleurstelling bleek daar echter een zo te zien innig verliefd stelletje te zitten. Hoe moe mijn benen op dat moment ook aanvoelden, het leek me niet wijs om me op te dringen door op het uiterste puntje van de bank je gaan zitten …





Er restte me niets anders dan maar even een minimum aan rust te pakken door even wat te leunen op het bruggetje over het eerste petgat. Blijkbaar heeft het weer zo moeten zijn, want ik was weer niet ongelukkig … Boven het krabbescheer zweefde een prachtige blauwgroene libel, waarvan ik denk dat het een paardenbijter is, die in het Fries de naam hynstebiter heeft gekregen. Maar eerlijk is eerlijk, het zou ook een groene glazenmaker kunnen zijn …





Tevreden met de bovenstaande foto, liep ik verder naar het bankje bij wat ik altijd maar ‘de hoofdbrug’ noem. Daar zat het een stuk minder lekker dan op het eerste bankje, omdat dit bankje een rugleuning ontbeert, en dan kunnen mijn benen toch net wat minder bijtanken. Maar verder was het er prima uit te houden met uitzicht op het verderop gelegen bruggetje …





Toen ik later weer over het bruggetje over het eerste petgat liep, kreeg ik nogmaals een kans om de grote blauwgroene libel te fotograferen. Ditmaal hing hij een halve meter boven het wateroppervlak aan een blad. Mijn middag was weer goed, te meer daar het bankje bij het bruggetje nu vrij was, zodat ik toch nog even lekker in het zonnetje kon zitten …




18 gedachten over “Paardenbijter in volle vlucht

  1. Het is je toch maar weer gelukt 😉 om een Paardenbijter, want dat is hij, op de foto te krijgen. Afgelopen vrijdag lukte het iemand anders (bankje) niet. Je kunt het o.a. zien aan die heel erg smalle stukjes geel boven op de “rug”. Bij een Groene glazenmaker is dat geel veel breder.

    Like

Geef een reactie

