Werk in het Weerribbenriet

Met ingang van vandaag hoop ik hier de komende weken of maanden iedere zondag een videofilmpje te presenteren. Aan het eind van de winter van 2009-2010 heb ik al mijn foto’s en video-opnamen van die sneeuwrijke winter verwerkt tot een vierdelige DVD-serie getiteld “De lange witte winter”. Omdat het hele project in totaal 16 filmpjes van ieder ca. 10 minuten bevat, zal ik -om er aan het eind van de winter doorheen te zijn- ook op de feestdagen een deel van deze serie publiceren …





Maar ik begin de zondagse video’s met een ander project. Zoals de trouwe volgers van mijn weblog weten, heb ik in 2010 en 2011 door de seizoenen heen opnamen gemaakt van de werkzaamheden van de riettelers, -snijders en -binders in de Kop van Overijssel. Uiteindelijk heb ik dat project begin 2012 afgerond met de presentatie van de DVD “Werk in het Weerribbenriet” aan Klaas Pen en zijn compagnon Jan Driezen, die de DVD mede mogelijk hebben gemaakt. Inmiddels heb ik het afgelopen jaar een aantal van deze DVD’s verkocht, en nu is het tijd om jullie er ook even een blik op te gunnen …





Omdat ik de volledige versie van 54 minuten wat al teveel van het goede vind voor op YouTube, heb ik er een korte trailer van 4 minuten van gemaakt. Wellicht komt er nog eens een moment dat ik de complete film in 2 of 3 delen op YouTube zet, voorlopig zit dat er echter niet in. Heb je belangstelling voor de volledige film, neem dan even contact op via de mail, wellicht valt er iets te regelen…




31 gedachten over “Werk in het Weerribbenriet

  1. Ik zie om de hoek prachtige sedumdaken verschijnen.
    Maar de rieten daken vroeger bij ons in het dorp hebben ook iets moois.
    Rietdekkers hebben een geweldig beroep.
    Leuk dat jij aandacht besteedt aan oude beroepen die er nodig zijn voordat een rietdekker aan de slag kan..
    Vriendelijke groet

    Like

  2. Hoi Jan,

    Ik vind het een knap staaltje werk van je. Het lijkt misschien eenvoudig maar volgens mij is het nog niet zo makkelijk om ten eerste goede beelden te maken en ze dan ook nog eens samen te voegen tot een fraai en logisch geheel. Erg geslaagd! Als ik Omroep Overijssel (bestaat die wel?) was dan kocht ik ‘m aan!

    Groeten, Robert

    Like

  3. Veelbelovend en een knap staalje foto- en videowerk Jan.
    Het blijft een ‘oud’ arbeidsintensief ambacht. De moderne technieken die worden toegepast laten zien dat ze ook hier met hun tijd meegaan. Rietgedekte daken blijven prachtig om te zien en dan zijn riettelers nodig.

    Like

  4. Heel knap om een dergelijke trailer te maken uit zoveel filmmateriaal.
    Wel bijzonder om zo onverwacht dit onderwerp hier voorbij te zien komen.
    Wat ben ik toch een bevoorrecht mens dat ik alle serie al in mijn bezit heb en met veel bewondering heb bekeken.

    Like

Geef een reactie

