Blauwtjes op de heide   20 comments

Het was gistermiddag goed toeven op het Pieter Postma bankje op de heide in het Weinterper Skar, maar na een tijdje heb ik mezelf toch maar weer overeind gehesen. Boven het achterste deel van de hei fladderden heel wat heideblauwtjes rond, en daar wilde ik in dit matige vlinderjaar toch nog wel even wat foto’s van maken …

De vlagerige wind en de wisselende lichtomstandigheden maakten het niet echt makkelijk om ze er mooi scherp op te krijgen, maar nadat ik gisteravond heel wat onscherpe foto’s had weggegooid, bleven er toch nog wel wat aardige plaatjes over …

Nu had ik een poging willen wagen om de mannetjes en de vrouwtjes netjes uit elkaar te houden, maar daarbij liep ik al meteen bij de eerste foto vast. Omdat dit exemplaar zijn vleugels strak gesloten houdt, kan ik aan de kleur van de bovenkant van de vleugels niet zien wat het geslacht van dit vlindertje is. En aan de onderkant van de vleugels valt naar mijn idee alleen te zien dat het geen erg jong exemplaar meer is, want daar zit bijna geen kleur meer op …

Kijkend naar de bruine bovenkant van de vleugels, lijkt de tweede me een vrouwtje. De derde zou dan een al wat ouder mannetje moeten zijn en de laatste is naar mijn idee weer een vrouwtje. Maar ach, wat maakt het in feite uit. Het zijn gewoon mooie vlindertjes, die blauwtjes. En belangrijker nog: ze hebben mij weer even aangenaam bezig gehouden in de buitenlucht …

Toen ik na afloop van deze winderige fotosessie op de hei nog even zat bij te komen op de afsluitboom van één van de paden, kwam Geert van Geert Sines ook net aan om een kuiertje te maken. Eigenlijk had ik mijn oogst even aan hem moeten laten zien, want Geert weet met dergelijke determinatieproblemen over het algemeen wel raad. In plaats daarvan hebben we een tijdlang genoeglijk zitten bijpraten, en dat is ook wat waard.

20 responses to “Blauwtjes op de heide

Subscribe to comments with RSS.

  1. Alle nattigheid heeft veel gevleugelde vrienden weggejaagd. Vlinders of vogels ik zie er weinig van in mijn tuin.
    Fijn om dan ook naar jouw blogfoto’s te kunnen kijken.
    Ik heb vandaag wel veel overtollig groen weggehakt en nieuwe bloemen tevoorschijn zien komen.
    Regenachtige groet

  2. De foto’s die jouw schifting hebben overleefd mogen er zijn. En of het nu een mannetje of vrouwtje is, zou mij niet zo veel uitmaken, als ik er maar eentje voor de lens zou krijgen. Vooral de laatste foto vind ik geweldig.

  3. Mooi vlinderlog Jan en net wat je zegt even bijkletsen is ook heel wat waard.
    Dit waren dan al twee goede dingen gisteren…..
    En dat is het zeker waard. :)

  4. Je mag ondanks de wind en wisselende lichtomstandigheden best tevreden zijn met het resultaat.Doet er ook niet toe of het mannetjes of vrouwtjes zijn..Ze zijn werkelijk heel mooi in dit slecht vlinderjaar.

  5. vlinders, slechts in beperkte mate te zien deze “zomer”…

    jij maakte er toch prachtige foto’s van

    groeten

  6. Is je heel goed gelukt, prachtige macro’s.
    Is me nooit gelukt..ze blijven nooit stil zitten.

  7. Ze staan er werkelijk fraai op Jan. Onderste foto is favo voor mij

  8. Ik moet nog leren om geduld te hebben… Dan ga ik ook op vlinderjacht.

  9. Toch een kuiertje dat veel voldoening opleverde Jan.
    Lekker even bijkletsen op een bankje en voldoende foto’s van dit blauwtje overhouden om er een prachtig log van te maken.

  10. Ik zocht op internet heel iets anders en kwam bij toeval op je website terecht. Fantastisch dat je nog vlinders gezien en gefotografeerd hebt. Bij mij zijn ze allemaal gevlucht voor de kou en regen. Mooie foto’s. Groetjes, Joke

  11. Ik vind de onderste foto super.
    Ach Geert komst vast nog wel even bij je langs om je te helpen. ;-)
    Gezellig dat jullie elkaar daar troffen.

  12. Je zit wel goed hoor met je determinatie.
    Van boven naar beneden: mannetje, vrouwtje, mannetje, vrouwtje.
    Je kunt vooral aan de mannetjes zien dat ze het moeilijk hebben met het huidige weer, ze zijn al heel veel kleurschubben kwijt.

  13. maar ondanks alles heb je ze toch er maar mooi op.

  14. Ach, hij komt hier wel op je log kijken. :-) Dan kom je er alsnog wel uit!
    Leuke vlindertjes in elk geval. Lekker vrolijk die kleurtjes.

  15. Een prachtige serie vlinders heb je gevangen, vooral de laatste foto vind ik erg mooi… en dat terwijl het hier hoost… Rob zei het al, de nattigheid zorgt ervoor dat je maar weinig vlinders ziet dit jaar…en al zou je ze wel zien dan is het in ieder geval geen weer om ze te fotograferen…Agnès

  16. Knap dat je nog een paar scherpe plaatjes hebt kunnen schieten Jan.
    Een mens is geneigt altijd het naadje van de kous te willen weten….maar wat je zegt…wat maakt het uit.
    Stilletjes kijken en je verwonderen,heerlijk!

  17. En dan nog een keer zo’n heerlijke les in biologie. Gelukkig is bij de mens het sekseverschil beter te zien ;) … althans in de meeste gevallen :D)

  18. Als ik zo vrij mag zijn vind ik dat je foto’s elke keer weer een overtreffende trap zijn van wat je daarvoor liet zien. Ik kan niet anders zeggen dat dat dit in mijn beleving zeer ernstig macrowerk is van de bovenste plank…

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 187 andere volgers

