Gehamer in ‘t Skar   19 comments

Nadat ik een tijdlang bij het meest zuidelijke ven in het Weinterper Skar had rondgestruind om wat juffertjes en weerspiegelingen te fotograferen, werd het de hoogste tijd om terug te keren naar het bankje bij het noordelijke vennetje. Bij het zuidelijke ven staat namelijk geen bankje, en met het oog op die vermaledijde teken durf ik het tegenwoordig niet meer aan om even lekker in het hoge gras te gaan zitten …

Ik zat nog maar nauwelijks, toen er achter me gehamer klonk. Hoe moe mijn benen ook aanvoelden, dat geluid lokte me toch weer overeind …

Het duurde even voordat ik hem had gelokaliseerd, maar toen kreeg ik de veroorzaker van het gehamer mooi in beeld …

Het is me wel eens eerder gelukt om een grote bonte specht op de foto te zetten, maar meer dan een schim bleef er meestal niet van over …

Dit exemplaar zat prachtig op het licht en liet zich van alle kanten zien …

Nadat ik hem uitgebreid had geportretteerd, ben ik nog maar weer even op het bankje gaan zitten. Erg lang duurde dat echter niet meer, want vanuit het zuidwesten hadden de vriendelijke witte wolken inmiddels plaatsgemaakt voor donkere wolken, die snel dichterbij kwamen …

Het werd tijd om de blik weer noordwaarts te richten en terug te keren naar de auto …

En als we het dan toch over noordelijke richting hebben …

Donderdag heeft zich aan het eind van de middag een grote uitbarsting voorgedaan op de zon. De golf met geladen zonnedeeltjes wordt in de loop van de middag bij de aarde verwacht. Dat betekent dat er een kans is dat we in de komende nacht vanuit Nederland en België poollicht kunnen zien. Zoals meestal in dergelijke gevallen lijkt het weer niet mee te willen werken, want de kans op een gesloten wolkendek is vrij groot, maar zeker in het noorden van het land is er ook kans op opklaringen. Hoe dan ook, ik houd de grafiekjes de komende uren zeker in de gaten. Zodra de schokgolf de aarde heeft bereikt en we serieus kans hebben op poollicht, zal ik daarvan zeker melding maken via mijn Twitter-account.

19 responses to “Gehamer in ‘t Skar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik las het gisteren op twitter bij de tornadojagers uit Amerika…
    Ik help je zo hard hopen dat het te zien is Jan! Dat zou toch geweldig zijn. :-)

    Mooie foto’s van de specht. Wat een pracht beestje is het toch!

  2. Je had een prachtig fotomodel! Heerlijk om in alle rust deze ‘houthakker’ te kunnen fotograferen.
    De melding van de golf had ik al binnengekregen. Ik duim dat het noorderlicht te zien zal zijn!

  3. Prachtig mooi in beeld gebracht.
    Ik hoop voor je dat je vanavond op stap kunt.
    Je Twitter houd ik in de gaten.

  4. heel mooi die bonte specht zo een kans heb je niet gauw dat is het voordeel van stilte dan vang je geluiden makkelijker op.

  5. Prachtige serie van de specht heb je gemaakt Jan

  6. Geweldig mooi heb je hem gevangen Jan .
    Hopelijk breekt het wolkendek open hier in noord Drente om het poollicht te kunnen aanschouwen .
    Bedankt voor de info .
    Fijn weekend :)

  7. Een mannetje, hij staat er mooi op, goed licht, zo goed laten ze zich meestal niet zien. Je kunt aan de vogel wel zien dat er op dat moment een stevige bries stond.

  8. De specht is een pracht van een vogel en verbaas me er iedere keer weer over met hoeveel kracht ze met hun gehamer de stilte kunnen verbreken. Je hebt ‘m er prachtig opstaan

  9. Hoe dikwijls heb ik deze vogels al horen hameren …echter zonder dat ik ze ooit kon bespeuren… Je hebt geluk gehad om hem bezig te zien!

  10. Er zat er laatst 1 in mijn tuin maar toen ik de camera was gaan halen verdween hij gauw..ik had een schim van hem maar geen goede foto.

  11. Wat een cadeautje afgelopen donderdag Jan. Prachtig zoals je hem in beeld had en hebt vastgelegd.
    Nog nooit zag ik er een in het echt maar wie weet.
    Ik hoop dat het helder en droog wordt voor het poollicht als dat vannacht te zien is en kijk nu al uit naar je foto’s daarvan.
    fijne zondag

  12. Die specht heeft je echt een pleziertje geleverd, hij staat er heel mooi op … hier in het zuiden zitten nu ook best wel veel teken trouwens. Vorige jaren nooit last van gehad en nu had ik er eentje aan mijn been hangen.

  13. die heb jij mooi te pakken jan, wat een vrolijk beestje hé

  14. je krijgt ze nauwelijks te zien Jan…

    en jij maakte er prachtige foto’s van …

    groeten

  15. Hoi Jan,

    Je actieradius mag dan niet zo groot zijn; van deze kans heb je toch wel erg goed gebruik gemaakt. Hij staat er prachtig op!
    En wat die teken betreft; gewoon in het gras gaan zitten en je thuis door de vrouw even goed laten checken. Toch?

    Groeten, Robert

  16. Wat een geluk om hem zo mooi in beeld te krijgen. En dan nog poseren ook, prachtige vogel.
    Vaak hoor je ze maar zie je ze niet,
    Mooie wandeling, dan zon en dan weer bewolkt, net als hier vandaag, als het maar droog blijft.
    ben ik al blij.
    Gezellige dag verder !

  17. Ohhhh wat is ie MOOI!!!! Schitterend met dat licht en de wind op zijn veren en dan ook nog die lichtere tak. Werkelijk geweldig! Vangst van de maand :)

  18. Mooi die specht met de wind in de veren :-)

  19. Je hebt de grote bonet specht schitterend weten te fotograferen Jan. De vogel staat er mooi op

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 199 andere volgers

