Eindelijk weer ‘ns een vlinder   25 comments

Voor mijn gevoel is 2012 tot nu toe maar een matig vlinderjaar. Ik heb tot nu toe in elk geval bar weinig vlinders, juffers en libellen voor de lens van mijn camera gehad. Nu zegt dat natuurlijk nog niet alles, want ik heb intussen toch wel ingeboet aan snelheid en mobiliteit. Daardoor weet er nogal eens een vliegend of fladderend onderwerp aan mijn lens te ontsnappen, maar met uitzondering van een enkele dag heb ik voor mijn gevoel tot dusver ook minder vlinders gezien …

Bij de dobbe in het Weinterper Skar heb ik vandaag eindelijk weer eens meerdere soorten vlinders zien fladderen. Er waren in elk geval koolwitjes, dikkopjes en een paar kleine vosjes te zien. Hoe zeer ik ook mijn best deed om ze voorzichtig en stilletjes te  benaderen, ze waren geen van allen bereid om even te poseren. Dat lukte gelukkig wel een paar maal met een blauwtje, maar daar fladderden dan ook duidelijk de meeste exemplaren van rond …

Aangezien de beestjes een voorkeur leken te hebben voor de polletjes dopheide rond de dobbe, ga ik er eerst maar vanuit dat het heideblauwtjes zijn. Wat de exacte naam ook is, ik vind het prachtige vlindertjes. Het stemt me dan ook tevreden dat ik ze vanmiddag van alle kanten heb mogen fotograferen …

Na zo’n fraaie score is het straks weer goed rusten …   :-)

25 responses to “Eindelijk weer ‘ns een vlinder

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dit blauwtje staat er prachtig op. Of het een matig vlinderjaar is weet ik niet, maar kleine vos, atalanta, bont zandoogje en citroenvlinder zie ik in elk geval regelmatig fladderen.

  2. Ze zijn prachtig Jan.
    Geslaagde jacht. En inderdaad, nu maar lekker uitrusten. :-)

  3. Wat een schitterende gedetailleerde opnames heb je kunnen maken van blauwtje. De vlinders blijven ook hier een beetje achter,behalve de koolwitjes. Juffertjes en libellen zie ik volop :-)

  4. Een paar werkelijk superstrakke macro’s Jan die heel maar dan ook heel mooi gedaan zijn.

  5. Wat staan deze er prachtig én superscherp op Jan toch een mooie vangst na je ‘jachtpartij’.
    Het is een prachtig vlindertje met die bontrandjes.
    Ik zie ook erg weinig vlinders etc. dit jaar maar wellicht komen er meer als de temperatuur wat hoger wordt.

  6. Dit mag je toch zeker een paar prachtige treffers noemen Jan. Foto 1 is voor mij de winnaar

  7. en wat voor èèn!
    dit is een bjoetie.
    ja de vlinders zijn maar moeilijk te vinden momenteel, misschien nu het beter weer lijkt te worden….

  8. Daar zijn we inderdaad weer aan toe, aan vlinders. Zeker aan het Heideblauwtje. Hij staat er weer helemaal goed op.

  9. Mooie beestjes…ik heb er dit jaar nog geen kunnen strikken.

  10. Heel mooi op de foto gezet.
    Hier ook nog weinig vlinders gezien en ook afgelopen zaterdag in de botanische tuin niet, had ik op gehoopt.
    Had graag macro’s willen maken, Zoasl deze. Mooi scherp !

  11. Misschien ben je nog niet zoveel vlinders tegen gekomen maar als er dan één komt die zich zo mooi laat fotograferen dan maakt het veel goed, Mooi!!!

  12. ze staan gewoon te stralen.

  13. en maar meteen de mooiste die je bedenken kunt jan:-)

  14. Prachtige vlinders heb je ‘gevangen’. Blauw! De foto’s zijn supermooi!

  15. Ik moet zeggen dat het hier ook wat tegenvalt met de vlinders. Ik heb er nog geen echt voor de lens gehad. Maar welicht dat het beter wordt nu.

  16. Inderdaad veel minder vlinders maar we hebben ook zo weinig zon gehad..Heel knappe macro’s van het heide blauwtje.

  17. Wauw Jan, je hebt jezelf met deze foto’s overtroffen.

  18. Wat super mooie foto’s Jan
    Jammer dat het je dan energie moet gaan kosten
    Ook hier zijn tot nu toe weing vlinders te vinden

  19. de ” vangst ” mag gezien worden Jan…
    puike macro’s !

    groeten

  20. Je doet het beter dan onze voetballers … Jij hebt maar 1 kans nodig en die zit meteen. Prachtig hoor!!

  21. Hoi Jan,

    Ook hier al zo razendscherp. Knap gedaan. En inderdaad prachtige vlinders die heideblauwtjes.

    Gr. Robert

  22. prachtig Jan, hoe krijg je ze er zo scherp op. En bij jullie bloeit de dopheide ook al zie ik, viel ons hier vandaag ook op

  23. Ja hier net hetzelfde, bar weinig vlinders!
    Je hebt wel een goed oog om zo’n klein blauwtje te kunnen piepen!
    Gr.
    P-TER

  24. In Griekenland heb ik aardig wat vlinders gezien, maar hier is het triest dit jaar, een witje af en toe meer niet.
    Deze foto’s zijn echt super, jaloers makend mooi!!! :-)

  25. het weer is niet echt vlinder vriendelijk de laatste tijd
    te koud en te nat denk ik, heb er ook nog maar heel weinig gezien dit jaar
    nu een paar dagen warm weer gehad, zag er inmiddels wel al wat meer rond fladderen
    maar je hebt er toch een mooi scherp weten vast te leggen, en dan heb je al meer dan ik heb :-)

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 200 andere volgers

